Hoe kom ik van die negatieve gedachtes/stemmen af?

Ik heb het gevoel dat ik stemmen in mijn hoofd heb, ik hoor ze niet letterlijk (of ik sta er niet bij stil), maar vooral in mijn gedachtes. Alles wat ik denk word negatief beinvloed. Al denk ik bijvoorbeeld in mijn gedachte dat ik ergens voor ga slagen, komt er in een fractie van een seconde gelijk de negatieve gedachte erbovenop dat ik niet zou slagen. Dit is maar een klein voorbeeld, want dit is eigenlijk bij alles zo. Hierdoor komen er heel veel twijfels naar boven, bijvoorbeeld over mijn geaardheid etc. Terwijl ik hier eerder nooit aan heb getwijfeld en daar geen enkele reden toe heb. Ik voel me nu erg onzeker. Het zijn de negatieve gedachtes die de overhand beginnen te krijgen zonder dat ik dat wil. Ik weet niet wat ik moet doen, maar het leven word er een stuk minder leuk op. Ik word snel agressief en vaak stemmingswisselingen en voel me gestresst, ik zit al een poos niet lekker in mijn vel sinds deze gedachtes naar boven komen. Misschien heeft het met mijn mindere verleden te maken, maar ik zou er graag vanaf willen en mezelf kunnen zijn zonder enige twijfel. Kan iemand mij helpen?!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met: "het GEVOEL dat ik stemmen in mijn hoofd heb"?

Antwoorden (4)

Blijkbaar is er meer aan de hand dan die gedachtes, je hebt iets uit je verleden nog niet verwerkt. Hier zou ik eerst aan gaan werken. Ik denk dat als deze klachten erg serieus zijn, een psycholoog je het beste kan helpen! Of praten met iemand die je kent als je dat liever hebt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts, hij/zij kan je helpen of anders de meest adequate hulp voor je inschakelen.
Wel erg goed en dapper van je om dit te vragen. Veel mensen stoppen dit soort dingen weg en het komt pas in daglicht als mensen gedecompenseerd zijn. Echt helemaal doorheen zijn. Dat is soms te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag : "Hoe kom ik van die negatieve gedachtes/stemmen af?"

Mijn antwoord via ervaringen:

zodra als je dit voelt dan gelijk gaan zingen en dat meen ik!!!!
zing wat er in je hoofd op komt ,maak niet uit al is het poesje mauw.
Doen!!

Die nare negatieve en afbrekende gedachten maken je zo onzeker dat je er echt gek van wordt.

het verleden kan men niet verwerken,
het verleden kan men proberen los te laten

"artsen en psy hebben alleen maar een mening en vooral pillen."

Stemmen in je hoofd zijn inderdaad gedachten die beïnvloedende je dagelijks leven en je raakt er erg van in een dip.

Alles wat je beschrijft heb ik nu nog eens per week als het mee zit eens per twee weken.
gelukkig is het nu nog van andere halve dag dat ik er in zit,
maar vroeger elke seconden van de dag,jaren lang gehad.

De stemmen zijn vaak "mensen" die jouw negatief hebben beoordeelt.

"je bent lelijk.je kan niks,je deugt niet,je bent dom,je bent enz enz enz en ga zo maar een tijdje door.

En dat produceer je nu echt tegen jezelf om die stemmen ( gedachtes) toe te laten.

Zing!!
Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Jezelf"zijn is onmogelijk voor iedereen. Die negatieve ervaringen die een rol spelen in wat jij ervaart zijn immers ook een gedeelte van wie je nu bent. Ben je bv. mishandeld in het verleden, dan ben jij iemand die mishandeld is. Ik krijg de indruk dat je niet helemaal zeker weet of dat wat je ervaart "van jou"is of voortkomt uit wat je ervaart. En dat is nu juist mijn punt. Wat jij ervaart is hoe JIJ omgaat met wat er is gebeurd. Dus is dat sowieso jezelf.
Omdat je aangeeft dat je agressief bent en stemmingswisselingen hebt is het wel belangrijk om uit te zoeken om welke dingen je boos word en wanneer je stemming wisselt (bij welke situaties, of welke tijdstippen an de dag) en hoe vaak. Ik denk dat je dan al een stap maakt in het hanteerbaar maken van je probleem. Jammer dat je er niet bij hebt gezet hoe oud je bent. Twijfelen aan je geaardheid past bij een bepaalde leeftijd maar kan in principe altijd opkomen. Er zijn overigens weinig mensen die (als ze echt 100% eerlijk zijn) nooit aan hun geaardheid hebben getwijfeld. Misschien helpt het om te weten dat er een bepaalde schaal is ontwikkeld op sexuele orientatie en dat de meeste mensen niet in de 2 uitersten passen (zie bron).
Stemmen horen we volgens mij allemaal. Nu ik dit antwoord typ gaat in mijn gedachten ook het volgende om: "moet ik het zo verwoorden of zo? moet ik daarop ingaan of niet? ben ik iets vergeten?" datis een stem in mijn hoofd zonder bepaald geluid. hoort erbij dus. Wat onduidelijk is, is of je stemmen echt een verschillend "geluid"hebben en of ze echt tegen jou "spreken" alsof het echt andere personen zijn. Stemmen zijn vaak ook gedachten die je van buitenaf hebt meegekregen. Bv. "hand voor je mond als je hoest", "ga eens rechtop zitten":. vaak de stemmen van je opvoeders; je bent in staat met die overtuigingen sociaal wenselijk gedrag te vertonen door jezelf te corrigeren. Wat jij beschrijft klinkt anders.. het lijkt je vergaand te blokkeren en beinvloed je dagelijks functioneren als ik het zo hoor.
Je doet er verstandig aan professionele hulp te zoeken. Ik weet niet of je financieel draagkrachtig bent. Er zijn vormen van therapie waarbij je een tijdlang volledig weg bent uit je leefomgeving zodat je "afstand"kunt nemen en meer vanuit jezelf gaat werken. De therapie loopt dan door als je weer terug bent in je leefomgeving waardoor je met je nieuwe bagage kunt oefenen. Dat zou volgens mij iets voor jou zijn, maar ik weet niet of dat haalbaar voor je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer uitgebreid en waardevol antwoord! +