Lichamelijke vermoeidheid kàn het in slaap vallen bevorderen, maar dat is geen garantie. Je kunt de hele dag fysiek in touw zijn geweest en toch geen oog dicht doen. ook slaappillen hoeven niet te helpen en kunnen zelfs averechts werken [nachtelijke hyper-activiteit - zeer onplezierig!].

Ook kun je zó moe worden dat het lichaam in een staat van alarmering terecht komt, en hoewel slaap dan juist noodzakelijk is, voorkomt het het in slaap vallen. Je ziet dit bij mensen met een burn-out wel gebeuren.

Maar het belangrijkst wat ik geleerd heb is dat het kàn zijn dat in slaap vallen of diep slapen onbewust als bedreigend ervaren wordt. Ik heb dit gezien bij mijzelf en bij iemand met een traumatische ervaring waarbij de persoon de controle kwijtraakte. In slaap vallen is dan een soort herhaling daarvan. Hoe moe je je ook voelt, het slapen lukt dan niet. De oorzaak ligt dan bij gevoelens van angst, je kwetsbaar voelen en wantrouwen. Als dat het geval mocht zijn, dan helpt het zeker met deze gevoelens iets te gaan doen. Ik heb járen slapeloosheid gehad, maar nu ik me veilig voel slaap ik in binnen een minuut en slaap ik ook zeer diep. Een korte nacht blijkt nu genoeg voor een hele dag energie.

Veel succes met het vinden van jouw oorzaak van de slapeloosheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
interessant...ik ga ermee aan de slag

Andere antwoorden (7)

Dat komt omdat je op een gegeven moment zó moe kan zijn, dat je gewoon te moe bent, om in slaap te vallen. Je bent dan "over je moeheid heen".

Waarschijnlijk wind je je er teveel over op, dàt je niet kunt slapen; het stoort je zo, dat je erover gaat liggen piekeren, i.p.v. in slaap te vallen. Of er zijn andere zaken die je bezig houden.

Probeer eens een avond geen koffie en alcohol te drinken, geen inspannende dingen te doen vlak voor het slapen gaan, iets ontspannends lezen in bed, koele slaapkamer, een wandelingetje voor het slapen gaan, en 's avonds niet al te uitbundig te eten. Vooral regelmaat helpt bij slaapproblemen. Zelfde tijd naar bed, en zelfde tijd weer op. Je lichaam went er dan aan.

Succes en welterusten! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een mooie aanleiding hebben om even bij je huisarts langs te gaan. (kan je direct die folder meenemen) En vragen of je even een ondersteuning mag hebben om te slapen. Vraag om 5 slaaptabletjes en gegarandeerd dat je het daarna zelf weer oppakt. Dan ben je over de oververmoeidheid heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij geestelijke vermoeidheid gaat je geest maar door met verwerken, evalueren, piekeren enz. en daardoor kan je niet slapen. Je lichaam is dan nog niet moe en daardoor werkt het niet goed samen. Indien je lichaam wel moe zou zijn, dan slaap je direct als een blok. Het is dus je geest die je wakker houdt en hierdoor kan je ook lichamelijk moe worden omdat er geen aanzet tot productiviteit meer is. Je hersenen sturen nl. alles! In de hersenen zitten nl. stoffen die zorgen voor het overdragen van signalen tussen zenuwcellen. Dit zijn de zg. neurotransmitters en zonder deze kan het brein het lichaam niet aansturen en zelf ook niet functioneren. Tijdens de REM slaap vallen de hersencellen die deze stoffen aanmaken volledig stil. Deze rustperiode hebben ze nodig om de gevoeligheid van receptoren op peil te houden. Receptoren zijn weer de ontvangers van de zenuwcel die de neurotransmitters opvangen en herkennen. Deze zouden tijdens de slaap schoongemaakt worden en daardoor goed blijven werken.
Hierdoor krijgt je lichaam ook niet het sein dat het moe is en blijf je wakker totdat je hersenen tot rust komen.
Dit is dus de oorzaak dat je te moe bent om te slapen.
amc
13 jaar geleden
Misschien omdat je zoveel vragen voor GV aan he bedenken bent??
je gaat als een speer hier!
:-)

Maar je kunt het natuurlijk ook even aan een dokter vragen...moe zijn en slaap hebben is trouwens niet hetzelfde...en niet automatisch het gevolg van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien maak je geen slaaphormoon aan.

http://levensverlenging.pilliewillie.nl/melatonine/melatonine1.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbewuste spanning kan het zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vaak is de oorzaak van extreme vermoeidheid gek genoeg een gevolg van te weinig lichamelijke inspanning (of : ontspanning door inspanning) overdag. Je bent dan wellicht wel de hele dag bezig met van alles (vooral in je hoofd), maar niet per definitie ook fysiek. Vooral onder pubers zie je deze vorm van (over)vermoeidheid steeds meer, maar hij komt in elke leeftijdsgroep in toenemende mate voor. Het hóófd is dan wel moe, maar het lichaam onvoldoende. Of je kunt vaak wel slapen, maar wordt dan ook niet uitgerust wakker.

Kijk of je na een week of twee met minimaal een uur beweging (waarvan een half uur echt inspannend) verbetering merkt. Zoniet, dan heeft het zin om naar de huistarts te gaan.

Extreme vermoeidheid zonder echt te kunnen slapen kan namelijk ook veroorzaakt worden door allerlei tekorten in de vitaminen- en mineralenhuishouding, bloedarmoede, diverse virussen en auto-immuunziekten als suikerziekte. Deze kunnen vrijwel allemaal in het bloed worden aangetoond.