Hoe kom je van een eetverslaving af waarbij je drang voelt zoek te gaan naar eten in huis en naar de super gaat om persé iets ongezonds te kopen?

Ik heb een verslaving, namelijk eet graag chips en drink graag frisdrank, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in 40kg aan overgewicht (van 75 naar 120-eneenbeetje). Ik bedacht laatst, dat als ik het weglaat die chips en frisdrank, ik heel gezond eet en leef: eet netjes 2 bruine boterhammen smorgens, met sap of melk, smiddags hetzelfde en savonds gewoon één bordje met gekookte groente, aardappels en 3 keer per week heb ik vlees erbij. en tussendoor heb ik één snack, drie keer per dag, en drink ook veel, zoals sap, water, drink graag thee en ijsthee, koffie hou ik niet van. Ik wandel graag, fiets veel. In huis ben ik ook altijd erg actief bezig, dus stilzitten doe ik zeker niet.

Als ik chips en frisdrank heb, is het vaak 1 zak chips en 1 fles frisdrank, per dag, wat dan ook nog helemaal leeg gaat, gewoon omdat ik het lekker vindt, een echte reden heb ik niet (vroeger omdat ik me rot voelde, nu vooral om wat te eten te hebben)

Nu ben ik er al ff mee bezig, maar het resulteert in onnodig zoeken naar eten in huis. Wat ik expres niet heb, maar toch ga ik zoeken. Ik heb ook de neiging om naar de supermarkt te wandelen, om iets nuttigs te kopen maar óók om die chips en frisdrank te kopen. Het lukt mij al redelijk, maar ik voel die drang nog steeds om iets te moeten kopen, zodat ik het heb en het op kan eten.

Ik wil van die drang af, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor sap drink je? Want sappen kunnen veel suikers bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly, ze geeft toch al aan dat die sappen ook ongezond zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@panpot
Eh, waar staat dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@panpot Nee, bedoelde dat ik niet van koffie hou, wel van de rest. @krol Ja, 40kg is best wel heftig ja. Zou ook wel weer slank willen zijn, maar ik ga nu vooral voor 2 cijfers op me weegschaal... Ik drink gewoon goedkope sappen van de AH, zoals appelsap, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet echt een sap-fanaat ben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ik heb een verslaving, namelijk eet graag chips en drink graag frisdrank". Hieruit maakte ik op dat je frisdrank drinkt met (veel) suikers en dat je hier bewust van was. Niet dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@fiederieke
Dan drink ik liever gewoon vruchtensap, das nog gezonder ook dan siroop. @panpot
ja duh, natuurlijk ben ik mij hier bewust van, anders had ik deze vraag natuurlijk niet gesteld. Frisdrank is inderdaad niet goed. Je vroeg je af of ik wist dat sappen ook ongezond zijn, zei je. Maar blijkbaar snap ik heel je reactie dus niet. En nam ik het dus te letterlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly vroeg wat voor sappen je drinkt, omdat sappen ook veel suikers kunnen bevatten. Mijn reactie was dus bedoeld als: de vraagsteller geeft al aan dat ze sappen drinkt en ze is zich er bewust van dat er veel suikers in zitten. Dus ik vond de vraag van Nelly overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooooh, nou had ik t idd verkeerd begrepen, mijn excuus!

Het beste antwoord

Zorg voor gezonde alternatieven voor als je die trek krijgt.
Een bakje rauwkost is dan lekker, ga er bij zitten en eet het heel rustig op, dan hen je lekker wat te knabbelen en het geeft je een vol gevoel.
Die onbedwingbare trek kan goed komen van een schommelende suikerspiegel, of gewoon een te lage suikerspiegel,.daar krijg je trek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eet voor je naar de supermarkt gaat, je vol met een goede gezonde maaltijd. Als je echt vol zit zal je merken dat je veel minder zin hebt om nog iets ongezonds te kopen!