waarom zijn sommige mensen bang voor spinnen terwijl ze er nog nooit problemen mee hebben gehad""?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

omdat mensen die er wel problememn mee hebben gehad vanaf kleins af aan zeggen dat spinnen bang slecht eng etc zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze er eng uit zien. Misschien de kleine niet, maar grote spinnen die een vlieg naar binnen werken, die zien er gewoon niet fijn uit. Mensen zijn nu eenmaal bang voor dingen die er bedreigend uitzien, dat is een dierlijk instinct, zodat je niet gedood wordt. Ookal weet je best dat je door een spin niet dood zal gaan. Tenzij je in het verboden bos van harry potter bent, bij de clan van Arogog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zit in ons systeem geprogrammeerd. Het stamt nog uit de tijd dat 'we' moesten overleven. Individuen die bang waren voor spinnen zorgden dat ze uit de buurt van spinnen bleven en werden dus niet door giftige spinnen gebeten. De individuen die niet bang waren voor spinnen die werden dan gebeten en stierven en konden zich dus niet voortplanten. In de loop van tijd bleven dus alleen de gene over die bang waren voor spinnen, want dit was gunstiger om te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LoL
Een spin heeft iets dat mensen afstoot. Die lange poten, dat snelle, ze schrikken van de snelle beweging als zo'n spin er vandoor gaat.
Wij hebben wel geen dik behaarde spinnen in huis, want daar griezelt men helemaal van, maar die kleine, kale spinnetjes vinden mensen al vies.
Misschien omdat spinnenwebben ook vies en kleverig zijn. Heel veel mensen gruwelen van grote spinnen en ik moet toegeven dat ik, al ben ik niet bang voor spinnen, toch wel even twijfel als ik zo'n groot zwart exemplaar die je hier soms ziet, nu op zal pakken en buiten zetten of er een schoen opgooi.
Het idee dat je hem onder je voet plet en wat voor vlek dat zal geven, dat houdt dan weer tegen.
Mijn zoon roept mij altijd; " Mam, er zit een spin"! Ik pak dan en keukenpapiertje en pak de spin heel voorzichtig op en zet hem buiten. Ik heb hem als kleuter vaak de schoonheid van een spinnenweb laten zien en hoe die spin vliegjes vangt, enfin de hele natuur uitgelegd, maar hij ziet er het mooie niet van, hij vindt ze vies. Ik heb hem gelukkig wel zo ver dat hij mij roept, want hij weet dat hij ze moet laten leven. Hij verwoordt het als angst voor dat kriebelgevoel in zijn hand en dan het gevaar dat hij uit je hand ontsnapt en in je bloes of trui kruipt en over je rug loopt.
Dat maakt het volgens mij zo afstotelijk. Het niet aaibare en het weinig aantrekkelijke uiterlijk van spinnen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik voel helemaal met je zoon mee....ik voel precies hetzelfde, vooral het laatste
Omdat ze griezelig zijn... Ze hebben 8 poten en ze zijn redelijk snel.