Ik hoor stemmen in mijn hoofd, geen dwingende maar meer als 'normale' mensen. Wat betekent het?

Ik heb stemmen in mijn hoofd, het is erg irritant. Het zijn niet zoals in de meeste gevallen 'dwingende' dingen. Zoals doe dit of doe dat, maar het zijn meer algemene dingen. Laatst had ik bijvoorbeeld dat ik een nieuwsuitzending hoorde. Of bijvoorbeeld een stemmetje dat roept: ik ben een smsje, ik ben een smsje. Echt hele rare dingen.

Ik krijg het idee dat ik gek word! Help alstublieft, wat kan ik ertegen doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik hoorde het voor het eerst een jaar geleden, voor zover ik weet heeft niemand het in mijn famillie. Zou het ook kunnen komen door veel stress, emotioneel en/of fysiek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dat ook maar ik heb het alleen met hardere geluiden van b.v. als de stofzuiger aan staat oid. dan hoor ik mannen en vrouwenstemmen maar kan net niet verstaan wat er gezegd word .
Cryofiel
13 jaar geleden
@mindseye, wat jij beschrijft is een bekend verschijnsel. Het treedt vooral op bij mensen die doof worden. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het komt erop neer dat de hersenen iets binnenkrijgen, en uit alle macht proberen daar iets zinnigs van te maken, ook als er niets zinnigs is. Dan hoor jij die stemmen, maar het kan ook zijn dat je denkt een auto te horen die in de verte voorbijrijdt. Paranormaalgelovers maken misbruik van dit verschijnsel door net te doen of het signalen uit een "hogere dimensie" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor elke nacht als ik wakker word,rangerende treinen, maar heb dan mijn beide hoorapparaten uit, maar hoor zelfs de wekker niet die vlak naast mijn oor staat af te lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Ieder Geval, word ik er heeelemaal gek van. Het is inderdaad soms onverstaanbaar, maar meestal is het wel verstaanbaar. Dat zijn meestal echt rare dingen dan.
KennisDelen
13 jaar geleden
Als je je ontspant en er geen aandacht aan besteedt, gaat het dan weg? (Bijv. door je op andere dingen te focussen)

Antwoorden (5)

Wat denk je van naar je huisarts gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, naar de huisarts en je door laten verwijzen naar een specialist, in dit geval denk ik een psycholoog of psychiater. Ik denk dat je met de juiste behandeling heel goed geholpen kan worden. Ik hoop dat je er heel snel weer af bent! Beterschap ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel mensen die stemmen in hun hoofd horen. Dat kan heel vervelend zijn, je kan je er gek door voelen. Kinderen hebben wel vaker een fictief vriendje en dat vinden we dan wel grappig. Maar als puber of jong volwassene kijken mensen je vreemd aan als je er over begint dus doe je dat maar niet.

Bij de een doen de stemmen geen kwaad en bij de ander zijn het stemmen die je leven kunnen gaan beheersen. Soms zijn stemmen vertrouwd en heb je er geen last van. Maar het kan ook zijn dat ze je in de war maken, dat ze er voor zorgen dat ze je gedachtes gaan bepalen. Het kan ook zijn dat stemmen je opdrachten geven die je niet kan weerstaan, ze zijn zo sterk dat je ze niet kan negeren.

Je hebt last van stemmen als ze je dwars zitten, als je door de stemmen niet meer helder kan denken, of dat de stemmen bepalen wat jij denkt of doet.
In het begin zijn stemmen vaak te negeren, maar het kan zijn dat ze overhand krijgen. Dat stemmen jou opdrachten gaan geven. Je kan dan het gevoel hebben dat de stemmen de baas over jou zijn. Ze kunnen opdrachten geven die voor gevaar zorgen, bijvoorbeeld dat je iemand moet slaan of dat je veel medicatie moet innemen.

Wanneer stemmen in je hoofd niet weggaan en je leven gaan bepalen moet je hulp zoeken, dit is niet iets wat je in je eentje kan oplossen. Dit kan heel spannend zijn omdat je jezelf gek kan voelen om dat te vertellen. Handig is dan om het met een professionele hulpverlener te bespreken, deze zullen het herkennen en je serieus nemen. Die kan samen met je kijken waarom je stemmen hebt, hoe ze ook weer weg kunnen gaan of ze een plek kan geven.

http://www.hulpmix.nl/gevoel/stemmen_horen/algemene_informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf zou je gek maken door ze niet proberen te horen, het beste kan je naar de dokter gaan, want soms wordt het erger, zelf tot de dood aan toe. (zelfmoord)

Maar zou je misschien wat meer van jezelf prijsgeven? ik bedoel, wanneer hoorde je de stemmen voor het eerst, hoe sta je in het leven, heeft je familie het ook etc etc...

Op google vind je ook veel mensen die je kunnen helpen http://schizofrenie.startpagina.nl/prikbord/8845676/stemmen-in-je-hoofd-lees-dat-dit! , maar zoals je zelf al zegt word je er gek van, en zou je het liever vandaag dan morgen kwijt zijn. Het kan zijn dat deze mensen je willen helpen, maar vergeet niet dat wanhopige mensen sneller geneigd zijn hun portemonnee te pakken om een probleem te verhelpen, dus dat ze jou zien als geld machine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het soms zo, dat je die gesprekken of flarden er van bemt gaan horen,nadat je bij de tandarts bent geweest?
Ik heb ooit een artikel gelezen,dat mensen na een bepaalde vulling gekregen te hebben, stukken van radio uitzendingen opvingen. Maardat was in de tijd,dat er bepaalde metalen werden gebruikt, dus lang geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt wat je zegt maar dat is breed uitgemeten bij de mythbusters geweest en debunkt.