Wat kan deze droom betekenen?

Deze droom blijft me steeds bij, omdat ik denk dat hij nog niet af is. Wat kan dat nu betekenen?

-----
Ik logeer in een hotel aan het strand in een vreemd land en ga naar de zee. Het is een baai, met aan een kant een hoge kade van enkele kilometers. Het is eb en ik laat me op mijn rug meedrijven de zee in, totdat ik merk dat ik erg ver afgedreven ben. Ik wil terug.

Via de kade kan ik omhoog klimmen op een soort metalen laddertje daar is een lange weg terug naar het strand. Het gekke is dat ik niet via de weg kan lopen, maar door allemaal huizen heen moet. Soms kom ik daar niemand tegen, soms norse mensen maar ook vriendelijke mensen en nieuwsgierige kinderen.
-----

Als ik halverwege ben op mijn terugtocht naar het hotel, word ik wakker. Sindsdien vraag ik me af hoe het verder zou gaan met die reis...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat heel belangrijk is bij dromen is jouw emoties en gevoel.
Kan jij eens beschrijven welke emoties je ervaart op welke momenten?

Ik twijfel nog tussen dat je niet verder durft in het leven en daardoor steeds weer naar huis wilt, naar een bekende thuis.
Maar die thuis is niet meer zo thuis voor je en wordt vreemd.

Of het is iets anders.

In het eerste geval zou ik eens adviseren om je wel te laten afdrijven. Waar kom je dan uiteindelijk op uit. Hoe is je emoties? Die zullen eerste enger worden omdat je het tegen wilt houden (de angst in je leven). Maar vaak moet je er DOORHEEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ben niet zo thuis in het duiden van dromen.
Dat komt omdat ik er niet in geloof.
Wat een droom is en waar het precies voor dient is niet bekend, al zijn er wel vermoedens. Zo is gebleken dat men vaak droomt over dingen die men overdag heeft meegemaakt. Dit wordt de dagrest genoemd. Dromen zouden helpen de gebeurtenissen te verwerken.

Misschien kun je hier wat aanknopingspunten vinden:
http://www.allesoverdromen.nl/
Van de universiteit van Utrecht.

Als je toch uitleg over betekenis wilt, kijk dan hier:

http://www.droominfo.nl/
http://www.dromen-duiden.nl/
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Vraag-advies/Experts-van-de-laatste-maanden/Dromen-duiden.htm
http://www.droomvereniging.nl/FAQofwelVGV/tabid/65/Default.aspx#Wat_betekent_mijn_droom_
http://www.dromenweb.nl/enter.html?target=
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal een antwoord op de vraag maar wel een goed antwoord aangezien men er nu vanuit gaat dat dromen niet meer zijn dan gekleurde projecties in onze hersenen en geen specifieke beelden, dat is wat wij er zelf van maken.
Het afdrijven betekend dat je geen controle meer hebt op het moment dat je alles z'n gangetje laat gaan. Je hebt wel de wil en een kans om terug te gaan, en als je dat doen krijg je die norse mensen en nieuwsgierige kinderen (kritiek?) en vriendelijke mensen (advies)..
Misschien wil het zeggen, dat als je in jou leven alles loslaat, het anders gaat zoals je wilt, en als je weer de touwtjes in eigen hand neemt krijg je kritiek of advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je droomt over een hotel, wijst dit op een nieuwe geestestoestand of een verschuiving in je persoonlijke identiteit. Je moet afstand nemen van je oude gewoontes en oude manier van denken. Of je zou simpelweg even tijdelijk willen ontsnappen aan je dagelijkse leven.

Water is een van de krachtigste en bekendste droomsymbolen. Als je water in je droom ziet, symboliseert het je onderbewuste, je gevoel en je emoties. Water is als het ware het smeermiddel van je psyche en vertegenwoordigt levensenergie. Het staat ook voor spiritualiteit, wijsheid, genezing en verfrissing.

Als het water kalm en helder is, wil het zoveel zeggen dat je spirituele zelf goed in balans is. Het duidt op kalmte, innerlijke rust en verjonging. Als je bespetterd wordt met water, staat water symbool voor je behoefte om je expressiever uit te drukken en je behoefte aan vernieuwing. Als je drromt over kokend water, suggereert dit emotionele onrust. Kokend water kan ook betekenen dat onbewuste gevoelens aan de oppervlakte komen en klaar zijn om verwerkt te worden.

Vies of modderig water in je droom betekent dat er (veel) negatieve emoties in je leven zijn. Je zou eigelijk tijd moeten vrijmaken om je gedachten weer vrij te maken en je innerlijke balans weer te hervinden. Vies water wil tevens zeggen dat je oordeel of denken momenteel onhelder is. Als je ondergedompeld bent in vies water betekent dit dat je je tot over je oren in een (ongewenste) situatie bevindt en overweldigt door je emoties.

Als je stromend water hoort in je droom, duidt dit op zelfreflectie en gedachtes over je gevoel en emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie uitleg, +!
Langs de weg van de Gestaltpsychologie kan je zelf het antwoord vinden op je vraag.
Ieder onderdeel van de droom ben je zelf, en ieder onderdeel van je droom heeft iets voor je te vertellen.
Als je weet hoe, kan je de droom helemaal uitwerken.

Het is een zeer concrete manier van droomuitlegging. In het geheel niet zweverig.
Als je je een beetje in de theorie verdiept, kan het je een heel eind brengen met je droomuitleg.

En dan zal het je helpen te vinden wat je nu eigenlijk zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook komen doordat je een film hebt gezien of iets hebt gehoord of iets hebt gelezen die dag en in je slaap denk je daar dan nog aan. Dat heb ik vaak en dat vormt zich dan tot een droom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt wel....maar dat zijn de "kapstokken" voor de droom....je zal altijd jouw droom dromen en de betekenis ervan...jouw betekenis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...