Welke stoornis past bij het verschijnsel dat iemand iedere keer verandert van gevoelens?

Iedere week een ander plan. Ene week verliefd, volgende week uitgekeken, de week daarop weer op dezelfde verliefd. Ook op het gebied van werk, vrienden, wonen en uiterlijk.

Toegevoegd na 20 uur:
Gezien de reacties verander ik hierbij de vraag. Als iemands sinds geboorte (nu 30jaar) dagelijks verandert van gevoelens op allerlei gebieden, waar zou ik op kunnen oriënteren in de psychische wetenschap?

Iedereen verandert regelmatig van gevoelens en beslissingen, alleen dit is zodanig dat het invloed heeft op het dagelijks functioneren en psychische gesteldheid van de persoon. In die zin lijkt het mij dusdanig niet vreemd om het als een stoornis te kunnen zoeken, maar ter oriëntatie sta ik voor alles open door deze vraag op deze site te stellen. Uiteraard ga ik voor concrete hulp informatie inwinnen bij de psychische zorgverleners.

12 jaar geleden
in: Psyche
4.4K

Het beste antwoord

Iets wat ik hierin herken noemt met binnen de psychologie de " Hechtingsstoornis". Iets wat kan gebeuren wanneer in de hechtingsfase van de jeugd moeilijke omstandigheden waren zoals bv. het overlijden van een ouder of heel dierbare persoon of scheiding van ouders op een hele gevoelige leeftijd voor het hechten in de jonge jeugd. Ik heb te weinig informatie om dit oordeel echt te kunnen bevestigen maar het is het eerste waaraan ik denk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt her op op grond van deze informatie natuurlijk niet echt een antwoordt geven.

Echter ook mij doet dit denken aan gedrag wat sommige borderliners vertonen.

Bij borderliners speelt vaak het "aantrekken" en vervolgens weer "afstoten" van personen een rol.

Maar voor het zelfde geld is het op dit moment zo "immens populaire a.d.h.d." ........

Maar zo als gezegd daar valt zo 1 - 2 - 3 niet echt een antwoordt op te geven aangezien alle "stoornissen" vaak raakvlakken met elkaar vertonen en zelfs mensen die er voor geleerd hebben het vaak niet met elkaar eens zijn.....

Bovendien ben ik niet zo een voorstander van het "etiketje plakken" want voor het zelfde geld zijn het idd gewoon wat hormonale schommelingen.

Alleen als hulp en/of medicatie dringend gewenst is - is het fijn als er wel een naam aan gegeven wordt zodat er dan wellicht gerichte hulp kan worden geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar zoals sommige al hebben gezegd in de reactie's, kan dit goed met je hormonen/puberteit te maken hebben. Ik denk dat iedere volwassenen wel in zo'n fase heeft gezeten waar jij nu in zit. Ik denk dat het woor stoornis niet gebruikt hoeft te worden ;) dit noem je impulsiviteit, en (ligt dus aan de leeftijd) hormonen, een dodelijke combinatie ;) succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 puberen is gelukkig nog volkome normaal.
puberteit of hormonen, karakter, is de stoornis..
jou stoornis als reactie daar weer op is.. ?

;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste vraag zou moeten zijn óf dit een stoornis is. Binnen de psychologie spreken we pas van een stoornis wanneer iemand symptomen heeft die iemand ernstig beperken in zijn/haar dagelijkse activiteiten, óf wanneer het aanzienlijk subjectief lijden teweeg brengt. Met andere woorden: als de persoon over wie je spreekt, hier geen last van heeft en goed functioneert in gezin, arbeid, sociaal leven en vrije tijd, dan duiden de verschijnselen die je omschrijft, niet op een stoornis.

Wanneer dat wél zo is, dan is het enkele gegeven dat iemand steeds wisselende gevoelens heeft, zeer zeker geen voldoende basis voor een diagnose.

Puur feitelijk, dus bij welke stoornissen dit verschijnsel kan voorkomen? Dat zijn o.a. 'rapid cycling' bipolaire stoornissen, cyclothymie, (bipolaire stoornis maar dan wat minder hevig dan echt manische depressiviteit) bipolaire I- of II-stoornissen tijdens een gemengde episode, borderline, ADHD van het impulsieve type, dissociatieve identiteitsstoornis, middelenmisbruik of afhankelijkheid van middelen, of eventueel een neurologische of endocrinologische aandoening.

(En vast nog wel een paar, maar het punt is dat een dergelijk verschijnsel a) geen stoornis hoeft te zijn en b) heel veel verschillende oorzaken kan hebben.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de aanvulling wordt het voor mij in elk geval alleen maar ingewikkelder. Van de eerder door mij genoemde stoornissen ontwikkelen een aantal zich nooit of zelden in de vroege jeugd, en bij iemand die deze klachten altijd al heeft gehad, lijkt middelenmisbruik te kunnen worden uitgesloten. Het lijkt mij dan eerder richting een aangeboren stoornis gaan, maar ik vraag mij wel af hoe je dergelijke stemmingswisselingen en impulsiviteit vaststelt bij een baby of peuter, dus weet niet zeker of we er dan vanuit kunnen gaan dat deze klachten echt "sinds de geboorte" aanwezig waren, of dat je eerder zou moeten stellen dat symptomen reeds in de vroege kindertijd (voor het zevende jaar) aanwezig waren. In dat geval kan het ook een ontwikkelingsstoornis zijn. Ook bipolaire en cyclothyme stoornissen kunnen zich al heel vroeg ontwikkelen, hoewel dat niet vaak gezien wordt. Maar ik heb niet zoveel kaas gegeten van stoornissen in de vroege kindertijd, dus ik denk dat hoe dan ook het advies moet zijn om een specialist op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg te consulteren.
Je beschrijft precies hoe ik ben.... In mijn geval komt het door een verslaving, slechte ervaringen met vastigheid kwa verliefdheid, werk en vrienden.

Op de een of andere manier is het nooit goed bij dit soort mensen en dat heeft vaak achterliggende redenen die bij iedereen verschild.... Persoonlijk krijg ik binnenkort hulp van verslavingsdeskundigen en psychologen.

Het stomme ervan is, dat als je gaat opzoeken naar wat voor stoornis het is dan lijkt het wel van allemaal een beetje... en dat is het lastige ervan.