Hoe zijn de achternamen precies ontstaan?

Hoe zijn ze dus ontstaan en waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

(...) In grotere plaatsen was echter ook naam plus patroniem niet voldoende om iemands identiteit uniek vast te stellen, en hier kwam de gewoonte om een familienaam te nemen. Na verloop van tijd hadden in de steden (waar bijvoorbeeld meerdere wevers woonden zoals in Gent of Ieper) en in dichtbevolkte streken (zoals West-Nederland) de meeste mensen wel familienamen. In andere streken (zoals Groningen en Friesland) waren ze echter buiten de steden een zeldzaamheid. Daar hadden bijvoorbeeld alleen de hogere lagen een familienaam, of zelfs alleen de immigranten vanuit streken met familienamen. Bovendien was de overerving van familienamen vaak onregelmatig - in het algemeen kreeg men de familienaam van de vader, maar soms ook die van de moeder of een van de grootouders. Ook kwam het voor dat na een aantal geslachten de familienaam werd gewijzigd of verdween.

In Oost-Nederland werden huisnamen als achternaam gebruikt. Daar heette men naar de boerderij waar men woonde. Zolang de boerderij van vader op zoon overgaat, lijkt dat op een erfelijke geslachtsnaam. Maar de achternaam verandert als men verhuist, bijvoorbeeld om in te trouwen op een andere boerderij.

(...) Om eenheid in de systemen te krijgen, werd in de napoleontische tijd (1799-1815) besloten dat iedereen die nog geen achternaam had er één moest kiezen, en dat achternamen altijd van vader op kind zouden overgaan. In grote delen van de Lage Landen waren namen al min of meer gefixeerd in de voorliggende periode, zodat voor deze personen alleen de vastliggende schrijfwijze nieuw was. Met name in het noorden van Nederland werden nog wel nieuwe achternamen gecreëerd. Dat sommige mensen bij wijze van protest een belachelijke naam als Naaktgeboren of Zondervan zouden hebben gekozen, is een hardnekkige mythe. De namen zijn vaak al ouder.

(...) Aanvankelijk was dit bevel zonder veel daadwerkelijke effectiviteit, maar met de invoering van de burgerlijke stand (18 november 1811) werd het dan toch menens, al werden gedurende geruime tijd nog 'vergeten' mensen van een achternaam voorzien.

(...) Vanaf deze datum was het zo dat een kind altijd de achternaam van de vader kreeg.

Kijk op http://www.meertens.knaw.nl/nfd. Dit is de Nederlandse Familienamen Databank. Hier kun je zien waarvan je eigen achternaam is afgeleid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Was Napoleon Bonaparte niet begonnen om een register te maken, waarin iedereen in een soort bevolkingsregister moest komen...
En sommigen protesterrden daartegen en noemden zich poepjes...

Daar is het begonnen volgens mij...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De "verplichte" achternaam hebben we te danken aan onze voormalige Franse bezetter:

"In 1811 moest iedereen, op last van Napoleon, als men nog geen achternaam had, een achternaam laten registreren, hiervoor vaardigde de Franse keizer een decreet uit. Men moest men zich bij het gemeentehuis melden om de naam aan te geven."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen denken dat we in Nederland onze familienamen aan Napoleon te danken hebben. Dat hebben ze ooit eens op school geleerd of uit een weetjesrubriek opgepikt en dit inzicht werd en wordt nog steeds bevestigd als het onderwerp bijvoorbeeld in de media ter sprake komt.
Lang verhaal, lees verder op:
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke bron...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zit een kern van waarheid in....
Ha, die Marianne;

De plicht om een achternaam te laten registreren is weliswaar door de Fransen ingevoerd, wat tot sommige opvallende namens als Poepjens en Naaktgeboren leidde. Er waren achter al veel langer namen die door families werden gevoerd (in adellijke kring bijvoorbeeld) die aangaven waar men geboren was of wie je ouders waren; Jansen als afgeleide van 'Jan's zoon' of De Vries van 'de Fries' zijn hier twee sprekende voorbeelden van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles met naam en faam had al een achternaam de Egyptenaren. Alleen de grote massa heeft dank zij de kleine corsicaan een familienaam opgedrongen gekregen sinds begin 1800 : janssens en peeters en de "van de" zijn niet te tellen en de transcriptie gebeurde door franse ambtenaars die de nederlandse taal onkundig waren en de meeste burgers waren ongeletterd . Dus was het "instant improvisatie" Beroepen, dorpen , gehuchten werden ineens tot achternaam verheven. De kerk had vroeger reeds registers voor alle gedoopten maar werden door de franse troepen grotendeels vernietigd.