Waarom mag je ORS niet verwarmen?

In de bijsluiter van ORS staat dat het opgeloste product niet mag verwarmen. Ook staat er dat als je het in thee oplost, dat in afgekoelde thee moet.

Waarom is dit? Wat gebeurt er dan met ORS als je het wél verwarmt, of op zou lossen in warme thee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betekent ORS??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oral Rehydration Solution. Koop je bij de apotheek of drogist, en gebruik je als je diarree hebt, veel overgeeft, of om andere redenen veel vocht verliest. Het vult je elektrolyten aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12 een goedkopere oplossing die ook super werkt is het toevoegen van een schep zout aan cola.
Heeft mij in Afrika weer op de been geholpen.
(smaakt net zo goor als ORS).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: mag je dat wel verwarmen? ;-) Nee serieus, ik lust geeneens cola. Maar daarmee vul je toch je suikers en zout aan, en niet alle elektrolyten die ORS aanvult? Het gaat om regelmatig gebruik ivm darmproblemen. Ik gebruikte eerst vooral bouillon of andere zoute dingen, maar heb het idee dat ORS toch beter werkt. Vraag me alleen af waarom je het niet mag verwarmen, ook omdat ik het stiekem dus wel oplos in lauwwarm water, aangezien m'n darmen direct reageren op koude dranken, en dat op die momenten nu juist niet de bedoeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12 Lees de volgende tekst:
"Coca-Cola is zeer zuur, met een pH-waarde van ongeveer 2,8. Door de toevoeging van veel suiker wordt dit voor de menselijke smaak gemaskeerd. Bij diarree wordt in ontwikkelingslanden soms cola gegeven zonder koolzuur. De cola bevat alle noodzakelijke elektrolyten en suikers om de patiënt te behandelen. Normaal gesproken wordt hiervoor een oplossing ORS gegeven, maar in arme landen is dit minder beschikbaar dan cola. ORS heeft bijna dezelfde samenstelling als cola zonder koolzuur." http://www.meesterbrein.com/view.php/de-ongezonde-effecten-van-cola.html Kortom: een goedkopere oplossing.
burgos
12 jaar geleden
geweldige reactie zeg, je lijkt wel een dokter.+++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: tjonge, wat grappig. Nooit geweten. Bedankt voor de tip!

Antwoorden (1)

Omdat de werking van die combinatie van water met zout en suiker alleen goed is om je vochtgehalte op peil te houden door de hoeveelheiden exact aan te houden. Het moet dan ook precies in 200 ml water opgelost worden. Als je het zou verwarmen zou de samenstelling door de verdamping wijzigen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar vind ik dat terug in de bron? Er staat dat je beter meer dan 200 ml kunt gebruiken dan minder, dus zo exact is dat ook weer niet. En dan lijkt me haast dat een kleine verandering die je krijgt door verdamping, niet uitmaakt voor de samenstelling. Ik zocht het zelf meer op moleculair niveau, maar kan dus nergens terugvinden wat precies de reden is dat het niet verwarmd mag worden. Ook in jouw bron staat alleen maar dát het niet verwarmd mag worden, en niet waarom niet.