waarom krijg je meer honger van antidepressiva?

ik heb constant een leeg gevoel zelfs na het eten en ben hele dag moe. wat doet antidepressiva verteert t sneller of slaat ie al het eten snel op ipv gebruiken als energie?

8 jaar geleden
14.7K
Erna55
8 jaar geleden
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/wat-is-waar-en-niet-waar-over-antidepressiva/ ---Het farmaceutisch kompas noemt gewichtstoename (maar ook afname) en seksuele bijwerkingen, zoals libidoverlies en uitgesteld orgasme. Maar in hoeverre dat bijwerkingen zijn is niet altijd duidelijk, omdat ze ook een gevolg kunnen zijn van de depressie. Bij alle bijwerkingen gaat het bovendien om kansen: iedereen reageert anders op medicatie. Zo werken antidepressiva eetlustbevorderend – antipsychotica zijn daar zelfs om berucht – maar niet bij iedereen en niet bij iedereen in dezelfde mate. En zo krijgen sommige patiënten seksuele klachten, maar lang niet iedereen. ---
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraag is andersom dan het onderstaande stukje, maar het gaat allemaal om gevoel.
Met sneller verteren e.d. heeft het weinig te maken.
AD hebben ook invloed op het darmzenuwstelsel en dat stelsel is groter dan de meesten denken. http://mustreads.nl/recensie-de-mooie-voedselmachine-giulia-enders/
"..wordt ingegaan op het zenuwstelsel van de darmen en welke rol dat speelt in het lichaam. Daarbij gaat het onder meer op het effect dat voedsel en een gezonde darmhuishouding kunnen hebben op de hersenen, en hoe darmziektes maar ook voeding depressies kunnen meehelpen veroorzaken. "

Het beste antwoord

Niet alle antidepressiva veroorzaken een groter hongergevoel. Deze bijwerking komt voornamelijk voor bij de antidepressiva mirtazepine en mianserine. De antidepressiva van het SSRI type veroorzaken vaak juist een gewichtsafname, doordat ze met name in het begin van de behandeling, vaak misselijkheid als bijwerking geven.
Honger en eetlusttoename wordt vaak toegeschreven aan het antidepressivum, maar kan ook veroorzaakt worden door de depressie zelf of door het verbeteren van de depressieve klachten.
Mocht de eetlusttoename een erg vervelende bijwerking zijn en bijvoorbeeld leiden tot een forse gewichtstoename, dan is het aan te raden deze bijwerking te bespreken met de behandelend arts. Meestal is het mogelijk om te kiezen voor een ander antidepressivum dat deze bijwerking hopelijk niet geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Mensen die dit zeggen hebben denk ik zelf nog nooit ervaren wat zo'n medicijn met je lichaam doet.
Ik gebruik nu een jaar Brintellix. Ik ben 1,76 lang en ik woog altijd 63 kg. Nu weeg ik 69 kg terwijl ik super veel sport en beweeg. Ik lig nachten wakker omdat mijn lichaam zelfs na een stevige avondmaaltijd constant signalen geeft van intense honger. Wakker liggen van de honger ipv het piekeren, ik weet niet wat slechter is.
Ik geef niet toe aan de honger, ik eet gezond en snoep bijna nooit. En toch ben ik 6 kg aangekomen sinds de start met Brintellix.
Het voelt alsof mijn energie uitgeput wordt.
Tijdens het sporten moet ik super veel eten meenemen, notenrepen etc omdat ik heel snel een hongerklop krijg. Ik ben de hele dag bezig met eten.
Mijn bloed is onderzocht maar er zijn geen afwijkingen gevonden.
Ik heb helemaal geen last meer van depressie, door de combinatie van therapie en medicatie, maar ik voel me lichamelijk echt niet goed.
Ik hoor graag uw reactie hierop.
Gr. Anne

Andere antwoorden (1)

het verhoogt je hongergevoel wat dus kan leiden tot aankomen en of hart en vaatziekten doordat je vaak niet het gevoel hebt dat je te veel eet. antidepressivum wordt tegenwoordig zoiezo te snel uitgereikt aan patiënten tegewoordig. het heeft meer nadelen dan dat het voordelen heeft. Heb je stemmingsproblemen dan kan gezond leven, sporten en acitiviteiten doen waar je je goed bij voelt zo veel keer meer baten dan een allesverwoestende antidepressivum..