Hoe kan het dat ik hoe vaak ik mijn tanden ook poets een vieze smaak houd?

Ik ben erg verkouden geweest met keelpijn enzo. Nu ben ik nog steeds een beetje verkouden en sindsdien heb ik het. Ik weer niet of het hiermee te maken heeft, dacht zelf van wel. Het komt een beetje vanuit mijn keel zeg maar, en je zal het ook wel ruiken. wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (2)

Na een verkoudheid met keelpijn, kunnen de slijmvliezen in de keel nog wat geïrriteerd zijn, door het gebruik van een keelspray (bijv Vinceel), bevochtig je de slijmvliezen, waardoor deze minder geïrriteerd raken. De geur kan uit de keel komen door de ontsteking. Andere oorzaken zijn:
Slechte mondhygiëne, met name door achterblijvende bacteriën op de (achterkant van) de tong. Gebruik hier tegen dagelijks een tongschraper, of poets je tong met je tandenborstel.
Een ontsteking in de mond, bijvoorbeeld mondslijmvliesontsteking of tandvleesontsteking. Ook hiertegen werkt reinigen en keelspray.
Een aandoening van de neus- of keelholte, bijvoorbeeld een ontsteking van de bijholten of neuspoliepen.
Een Zenker divertikel in de slokdarm. Dit is een uitstulping in de vorm van een zakje in de slokdarmwand. In dit zakje kunnen etensresten achterblijven en deze kunnen gaan rotten.
Het volgen van een (streng) dieet ofwel lijnen.
Roken.
Alcoholgebruik.
Regelmatig gebruik van knoflook, uien en sommige kruiden/specerijen.
Een slecht sluitend sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag. Als dit sluitspiertje niet goed sluit, kan slecht ruikende lucht uit de maag ontsnappen. Bij mensen met een middenrifsbreuk kan het sluitspiertje minder goed sluiten. Daarnaast kan roken het sluitspiertje wat verslappen.
Verstopping en/of extra gasvorming in de darm. Bij iedereen komt gas vrij als voedsel in de darm verteerd wordt. Als ontlasting lang in de darm blijft zitten (verstopping), kan het gaan gisten door het inwerken van de bacteriën in de darm. Hierdoor ontstaat extra gasvorming. Dit gas kan door de wand van de darm in de bloedbaan worden opgenomen en via de longen worden uitgeademd. Dit kan een slechte adem veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij door de verslechterde toestand van je slijmvliezen in de keel te komen, maar indien het niet met de verkoudheid en keelontsteking te maken heeft, dus over enkele dagen niet verbetert, dan zou het ook een gaatje in een tand of kies kunnen zijn. Soms zie je dat zelf niet, omdat het tussen twee elementen kan zitten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat je eraan doen kunt? Even afwachten tot de verkoudheid echt over is en dan nog eens beoordelen hoe het is. Blijf je de rare smaak houden even bij de tandarts langs. In de tussen tijd goed spoelen met kamillethee of een zacht niet irriterend mondwater. Slijmvliezen vochtig houden en de tong zachtjes borstelen.