Wanneer heb je geen zuurstof meer nodig. Als je geopereerd bent?

Mijn saturatie was onder de 90 en gemiddelt 86. Later die dag werd ik ontslagen. Kan thuis je saturatie ook omlaag schieten. Hoe merk je dat dan. En waarom heb je eerst zo laag en dan weer normaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K

Antwoorden (2)

met narcose is het zo dat alle functies van het lichaam worden stilgelegd en door apparatuur overgenomen .
na de operatie brengen ze je doormiddel van een bepaalde vloeistof weer bij en beginnen de functies van het lichaam weer te werken en kan de apparatuur er af .
wat betreft de saturatie ,denk ik dat je hier wel wat info kunt vinden.

http://www.saturatiemeter.com/faq.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"met narcose is het zo dat alle functies van het lichaam worden stilgelegd en door apparatuur overgenomen ." Het spijt me bijzonder maar dit is echt onzin. Als het nodig is kan bijvoorbeeld de hart/longfunctie worden overgenomen maar dat gebeurt echt niet bij een simpele blindedarm- of galblaasoperatie. -1 omdat iemand het kennelijk heel erg onterecht met je eens is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft de vragen steller aangegeven dat het om een galblaas of blinde darm operatie ging,nee.
dus niet zo hoog van de toren blazuinen en wat kraaien .
lees dit dan maar eens .
i rest my case. 1. De algemene anesthesie.
Bij een algemene anesthesie wordt het bewustzijn tijdelijk uitgeschakeld. Bij het begin van een algemene narcose (de inleiding) zal de anesthesist meestal via een infuus (buisje in een ader) medicatie inspuiten (intraveneuze anesthesie) of anesthesiegassen toedienen via een masker dat voor het gezicht van de patiënt wordt gehouden (inhalatie anesthesie). Dankzij die medicatie (het hypnoticum) zal de patiënt zeer snel (na een paar seconden) bewusteloos worden – de patiënt wordt “in slaap gedaan”.
In slaap doen betekent echter niet pijnvrij maken. Daarvoor zijn pijnstillers nodig die de hersenen onverschillig maken voor pijn. Hiervoor worden medicamenten gebruikt die verwant zijn aan morfine (de zogenaamde opiaten).
Vaak wordt ook medicatie toegediend om de spieren te verslappen (curare). Door het verslappen van de spieren zal de chirurg de operatie gemakkelijker kunnen uitvoeren.
Al deze medicamenten zullen echter ook tot gevolg hebben dat de patiënt meestal niet meer voldoende kan ademen. Daarom zal de anesthesist zodra de patiënt volledig bewusteloos is, een buisje in de luchtpijp van de patiënt steken (intuberen). Dat buisje wordt verbonden met een beademingstoestel dat ervoor zorgt dat de patiënt tijdens de operatie toch voldoende zuurstof en eventueel ook anesthesiegassen krijgt toegediend.
Tijdens de operatie zal de anesthesist voortdurend de diepte van de narcose, de werking van hart, longen, nieren, hersenen in het oog houden, evalueren en bijsturen daar waar nodig.
Een algemene anesthesie bestaat dus uit een combinatie van drie medicamenten : “slaap”medicatie, krachtige pijnstillers en spierverslappers. Daarbij komen dan nog de specifieke maatregelen en medicamenten om het lichaam en de werking van alle organen stabiel te houden.
Tegen het einde van de operatie zal de anesthesist de medicatie die de patiënt bewusteloos maakt en de medicatie voor spierontspanning geleidelijk aan stoppen, zodat de patiënt langzaam terug wakker wordt. Als de patiënt zelf opnieuw voldoende kan ademen, wordt het beademingsbuisje uit de luchtpijp verwijderd. niet meer zo interresant doen.
Een gemiddelde saturatie van 86 is laag. Normaliter is de saturatie bij gezonde mensen rond de 98%.
In je dagelijks leven kan je saturatie dalen. Dit kan je merken door hoofdpijn, vermoeidheid, kortademigheid, misselijkheid, versnelde hartslag, tintelende vingers of blauw aangelopen vingers, lippen of tenen.
Is veelal te relateren aan niet goed functionerende longen.