Is het normaal dat je als tiener - puber je vaak verschrikkelijk voelt of zelfs moet huilen, terwijl je niet weet waarom?

Ik heb het eigenlijk al sinds mijn 9e, misschien is dat ook raar. Maar sinds mijn 9e begon het eigenlijk, toen mijn ouders gingen scheiden. Sindsdien ben ik heel erg onzeker en moet elke dag wel een traantje laten. Soms weet ik de reden, soms wel niet. Soms omdat ik bang ben dat mijn opa en oma sterven omdat ze al zo oud zijn, soms omdat mijn ouders zijn gescheiden, soms omdat ik heel erg verlang naar vroeger, en soms weet ik het niet eens. Dit is echt verschrikkelijk. Ik vind het echt niet leuk meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omg...
Ik heb dat ook..
Nou ja sinds ik in NL verhuisd ben, ben ik onzekerder geworden en teruggetrokken. En was nog gevoeliger dan ooit. Ik heb dat nu nog steeds maar ik bouw weer zelf vertrouwen op. Is nogal kut... Maar het gaat wel weer vanzelf over ;D
Zelf vind ik puberteit geen leuke jaar.. Ik ben nog steeds een puber.. Beginnende en ik vind het al niet meer leuk!! Wil nog steeds een kind blijven. Dan denk ik tenminste nog niet aan de toekomst en zo.... ;(

Antwoorden (6)

Ja ! dat hoort ook bij de pubertijd ,dat je je zo onzeker kunt voelen en vaker huilt en alles heel intens beleefd en voelt.
Je bent ook nog veel bezig met het verwerken van de scheiding ,dat heeft zijn tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is normaal dat kje verdriet voelt vanwege je ouders' scheiding. Ook datje daar nu af en toe moeite mee hebt is welnormaal. De angst voor de dood van familie leden is ook normaal.

Wat niet normaal is, is dat je er dagelijks last van hebt. Dat lijkt mij wel een teken dat je wat meer te verwerken hebt wat je niet aan kan.

Is er iemand in je omgeving waarmee je hierover kan praten? Wellicht dat je op school een vertrouwenspersoon hebt? Zoals jij je voelt, dat is niet nodig. En er zijn mensen die goed weten hoe jij je weg naar het leuke leven weer kan vinden.

Serieus: Ga met iemand praten die je vertrouwd / vertrouwen kan. Via internet ga je niet de hulp vinden die je nu nodig hebt.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Ik ben ook puber en heb het ook weleens. Dan zit je gewoon in een dip en weet je het even niet meer.
Misschien klinkt het kinderachtig maar de Kindertelefoon biedt ook een goed luisterend oor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve puber,
Je bent bang om verlaten te worden en ja het hoort ook bij de pubertijd maar vergeet niet dat ook voor jou ook een hele verandering is als je ouders uit elkaar gaan misschien is het een tip om een een keertje met iemand hierover te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet iets speciaals dat bij puber -zijn hoort, maar het hoort bij een volwassen emotionele ziel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er last van sinds mij 65-st6e. Het zal bij jou wel weer overgaan. Bij mij vrees ik niet. Ik heb het er bij het zien van leed van onschuldige zielen. Toen ze Saddam ophingen of Concesque doodschoten had ik geen verdriet, maar als ik zie hoe de kleine man gepiepeld wordt, dat loopt mijn hart vaak over.