Moet ik dit vragen aan vriendin of niet? (zie uitleg)

Best mensen, sorry dat ik jullie hiermee lastig val.

Ik wil met vriendin van me mee naar begrafenis van haar oudoom, maar mijn ouders vinden dat ik me er niet te veel mee moet bemoeien (omdat ik haar via msn beter ken dan in real live). en ik vind het ook nog is moeilijk om erover te beginnen tegen haar.

Maar hoe kan ik het best vragen ofdat ik eventueel met toestemming van mijn ouders met haar mee mag om haar te steunen.

Toegevoegd na 45 seconden:
De vraag is dus eigenlijk: hoe vraag ik dit aan mijn vriendin zonder haar verdrietig te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit bind mezelf niet aan het idee om haar te vragen ofdat ik mee mag, maar ik zou het wel fijn vinden als ik het haar kan vragen, zonder te kwetsen en pijn te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord op je vraag maar ongevraagd "advies" (of zelfs confronterende vragen die je misschien liever niet wilt beantwoorden): Maar ik lees uit je vragen dat je ontzettend begaan bent met het welzijn van andere mensen. Wat, zo op het eerste gezicht, iets heel moois is natuurlijk. Iets dat ik ook herken uit mijn eigen puberteit. Ik krijg echter het gevoel uit je vragen dat je disproportioneel bezig bent met andermans welzijn. De vraag die bij mij opkomt is: hoe goed heb je het met je eigen welzijn voor? Probeer je de validatie voor jezelf te halen uit "er zijn" voor anderen? Een gezonde dosis empathie is mooi natuurlijk. Maar teveel empathie voor anderen kan duiden op te weinig empathie voor jezelf. Doe ermee wat je er nuttig in acht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, Mijn eigen welzijn gaat goed hoor, ik ben goed in het combineren van mijn welzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig. Houd dat ook altijd in de gaten zou ik je willen adviseren. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik zal er aan denken :D

Antwoorden (7)

Niet vragen. Zeg tegen haar dat je er voor haar bent en als ze steun nodig heeft ze die bij jou kan zoeken. Als ze het wil kan ze vervolgens zelf jou uitnodigen om bij de begrafenis te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdrietig maak je haar hier niet mee, want ze is al verdrietig. Hooguit zal het haar steun geven.
Ik geef je ouders ook wel een beetje gelijk, omdat je haar niet persoonlijk kent en bovendien krijgt ze waarschijnlijk al steun genoeg van haar familie.
Je kunt haar, zoals je nu al doet, ook gewoon op afstand blijven steunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vindt dat je haar moet steunen en zij stelt je aanwezigheid op prijs, dan ga je toch. Wat hebben je ouders nou te zeggen over zo iets eenvoudigs als het bijwonen van een begrafenis. Jij bepaalt toch het belang van het al dan niet gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij haar aangeven dat jij er eventueel voor open staat om mee te gaan naar de begrafenis. Dat zij maar moet laten weten of zij daar wel of geen behoefte aan heeft.
Als ze er behoefte aan heeft kun je altijd samen met je ouders kijken hoe jullie dit gaan aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw ouders hebben helemaal gelijk.

Ik denk dat je snel te opdringerig bent in dit soort zaken,
zeker omdat je haar niet eens kent.

Hoe verdrietig is zij eigenlijk?
Het gaat toch om kennissen van haar?
Niet eens familie ofzo.

Ik krijg de indruk dat jij verdrietiger bent dan zij
en dat je het je allemaal te veel aantrekt omdat
je verliefd bent.

Nee, als je een afspraak met haar wilt,
doe dat dan gewoon een keer gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het gaat ook om 1 oom
Ik zou niet vragen of je mee mág. Ik zou vragen of zij graag wíl dat je meegaat.

Het gaat erom of het fijn zou zijn voor haar, niet of het fijn zou zijn voor jou. Je kunt dus gewoon vragen: "Zou je het fijn vinden als ik met je meega?" Dan kan ze ook gewoon nee zeggen zonder zich bezwaard te voelen.

Overigens: je stelt een hoop vragen over wat je kan doen om haar minder verdrietig te maken, of hoe je iets kunt doen zonder haar verdrietig te maken. Het is heel lief dat je je zo om haar bekommert (en eerlijk gezegd, je ouders hebben daarin gelijk, een beetje eng hoe je je hier totaal in stort), maar ze ís verdrietig.

Je kunt haar niet minder verdrietig of verdrietiger maken. Je kunt er alleen voor haar zijn terwijl ze haar verdriet voelt. Het is háár verdriet, en dat kun jij niet wegnemen of opstapelen. Niets dat jij doet verandert iets aan het verdriet over de dood van haar oudoom, want niets dat jij doet verandert iets aan de dood van haar oudoom.

Je hoeft haar niet te repareren, ze is niet stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))
Je voelt je machteloos, je zou zo graag iets doen om haar te helpen, om haar verdriet weg te nemen . Maar wat voor lieve vriend je ook bent, en ik geloof helemaal dat je dat bent, dat kán je niet.
Dat machteloze gevoel is moeilijk, maar realiseer je dat ze dit verdriet moet verwerken op haar manier. Het is goed als je een steun kan zijn, maar hoe goed bedoelt ook, het meeste moet ze zelf doen.

Je hoeft ook niet zo bang te zijn dat je iets verkeerds zegt of haar verdrietig maakt, doe wat je hart je ingeeft, heb je moeite om iets te zeggen of te vragen vertel haar dat dan.
Schrijf een mailtje met hoe machteloos je je voelt en dat je graag wil helpen maar niet weet hoe.