voedselvergiftiging van barbecue, hoe ernstig?

Er is gister op het laatste moment is een bbq ingelast. Ik kwam als laatste aanzetten, en je merkte toen al dat de zon bijna weg was. Een snelle blik naar de bbq en ik zag dat het ding er niet echt verzorgt uitzag. Ik had het idee dat het rooster gablakerd zwart was.
Na verloop van tijd kreeg ik een spiesje van varkensvlees, ik heb er in totaal 2 gehad, en bij de eerste had ik toch gauw het idee dat het vlees niet goed gebakken was. En toch at ik ervan.
Alle gevolgen van dien, ik werd vannacht wakker met enorme steken in mijn maag en darmstreek van die opzwellende pijnen die na verloop van tijd weer weg gaan, en ook weer teurug komen. Ik heb geslapen tot 17:15 en heb nog steeds een enorm uitgeput gevoel. Heb diaree en overal pijnlijk gevoel.

Kan ik morgen alweer beter zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (5)

Het zal morgen wel een stuk minder zijn,ik zou alleen wat voorzichtig zijn met wat je vandaag en morgen eet,dus geen zware maaltijden.
Zorg wel dat je voldoende vocht binnen krijgt,maar geen melkprodukten want dat laxeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drink veel vocht tegen uitdroging en neem een medicatie tegen diarree. Middelen zijn verkrijgbaar bij de gangbare drogisten. In ernstige gevallen kan een antibraakmiddel worden gegeven, hoewel het lichaam door overgeven de toxinen kwijtraakt. Soms worden antibiotica voorgeschreven, afhankelijk van de specifieke infectiebron.

Naar de dokter
Ga naar een arts bij de volgende verschijnselen:
Ernstige diarree
Koorts (boven 38,5 graden Celsius)
Bloederige diarree
Hevige buikpijn
fremar
12 jaar geleden
Veel poepen hoe sneller het er uit is,
Als je veel last heb van diaree vooral veel drinken,
Als de steken en diaree blijven tog maar even naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voedselvergiftiging houdt normaitair 2-3 dagen aan. Daarna zijn je darmen weer op orde. De extreme huinder qua pijn, duizeligheid ed die met VV gepaard gaan, zijn na de eerste 12-24 uur voorbij.

Dus ja, je kan morgen alweer een suk beter zijn, maar je zal nog steeds in de buurt van een toilet moeten blijven.

Overigens: Het is niet de slecht onderhouden BBQ die je dit heeft opgeleverd. Als die nl gewoon heet gemaakt wordt, zijn alle bacterien daar gewoon dood. Ga er maar vanuit dat het vlees te lang te warm gelegen heeft, of dat men de salade op het zelfde snijplankje heeft gemaakt als waar ook het vlees bereid was, zonder dit zeer grondig schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HEel waarschijnlijk voel je je morgen een stuk beter,het kan echter ook zijn dat het even iets langer duurt voordat je darmen helemaal rustig zijn.
Probeer even dieet te houden,dus lichte maaltijden en alleen heldere vloeistoffen drinken.Dan worden je darmen zo min mogelijk geprikkeld.
Zwart geblakerd zijn BBQ's nogal snel,als je ze na gebruik verder goed schoon maakt maakt dat niks uit.Verder is het wel belangrijk dat het vlees goed gebakken word,maar dat wist je zelf ook al.
Blijven je klachten aanhouden of toenemen is het verstandig om even met je Huisarts te overleggen.