CRP staat voor C-reactive protein en is een acuut fase eiwit. Met andere woorden het is een eiwit dat in de acute fase van een ontsteking veelal verhoogd is. Sterk verhoogde CRP waarden (> 100mg/l) vind je bijvoorbeeld bij bacteriele infecties, een onsteking van de blinde darm of alvleesklier. Licht verhoogde CRP waarden waarbij het CRP kleiner is dan 40mg/l vind je bij tal van virusinfecties of een lokale schimmelinfectie. Met een CRP kan geen diagnose worden gesteld, het geeft alleen aan of er ergens een ontstekingsreactie is. Een CRP van 26 kan ook een toevals bevinding zijn en passen bij een verkoudheidsvirus.
fremar
11 jaar geleden
Als kleine aanvulling op de vorige reactie: het is inderdaad aspecifiek. Geproduceerd door de lever en uitgescheiden door de nieren (dus lagere spiegels bij leverfalen en hogere spiegels bij nierfalen). Grofweg: Normaal minder dan 10 bij gezonden, ietsje stijgend met de leeftijd. Hogere waarden: late zwangerschap, milde ontsteking en virusinfecties (10–40 mg/L), actieve ontsteking en bacteriële infecties (40–200 mg/L), ernstige bacteriële infecties en brandwonden (>200 mg/L).