ik heb altijd tijdens en na het sporten. Last van mijn enkels en knieën, is dit normaal??

Ik ben een meisje van dertien en maak me erg zorgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Ik weet niet wat voor sport je doet, maar misschien heb je verkeerde schoenen. Je kunt daar namelijk last van krijgen als je b.v. Op tennisschoenen gaat hardlopen.

Verder kan iemand er weinig van zeggen en zou je toch echt naar de huisarts moeten gaan als het zo blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardlopen is een zware belasting voor je enkels en je knieën. Zeker wanneer je nog niet zo lang hardloopt is het heel normaal dat je daar last van krijgt, met name na het hardlopen (in de vorm van spierpijn). Wanneer je al langere tijd hardloopt (> een jaar) en je blijft deze klachten houden is het verstandig om eens langs de huisarts of fysiotherapeut te gaan: mogelijk heb je een verkeerde houding of loop je verkeerd.

Ook kan het zo zijn dat je niet genoeg rust neemt. Zeker wanneer je een beginnend hardloper bent is het van belang om na het hardlopen minstens 2 dagen rust te nemen voor je weer gaat hardlopen. Na enkele weken/maanden kun je dit langzaam opbouwen door 1 dag rust te nemen in plaats van 2.

Vergeet niet dat je altijd naar je lichaam moet luisteren. Wanneer de pijn ondraaglijk wordt of je vertrouwt de klachten niet wil ik je aanraden altijd even langs de huisarts te gaan.

Succes met het hardlopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor sport je doet, maar het kan zijn dat het daar iets mee te maken heeft. Hardlopen op een harde ondergrond en bijv. springen zijn extra belastend voor je gewrichten. Je zou je trainer kunnen vragen of die wil kijken of er iets is in je trainingsschema, in je techniek of in je uitrusting (bijv. schoenen) wat deze klachten kan verklaren.

Op zich komen vooral knieklachten bij meiden van jouw leeftijd heel veel voor. Dat komt omdat bij vrouwen in de puberteit het bekken breder wordt. Als je een lijn zou trekken van het midden van je heupgewricht tot je voeten, met in het midden je knieën als scharnier, dan zie je dat als bovenin de hoek groter wordt, de knieën anders gaan scharnieren. Zo kun je je voorstellen dat je knieën tijdens de puberteit ineens op een andere manier belast worden. Dit zorgt er vaak voor dat jonge meiden last krijgen van pijn achter de knieschijf, bijvoorbeeld met sporten, maar vaak juist ook met lang stilzitten met gebogen knieën, of ná het sporten. Op zich is het dus niet abnormaal dat een meisje van jouw leeftijd last heeft van haar knieën.

Ook enkels zijn kwetsbare gewrichten. Die halen hun stabiliteit vooral uit de gewrichtsbanden. Die banden zijn bij vrouwen vaak al wat soepeler, en daardoor eigenlijk wat minder stevig, dan bij mannen. In de puberteit komt daar nog eens bij dat bepaalde vrouwelijke hormonen ook invloed hebben op de stevigheid daarvan. Daarbij groei je, en neemt daardoor de belasting op je gewrichten in korte tijd toe. Voor je enkels is het daarom belangrijk om bij het sporten goede schoenen te dragen.

Wat ik beschrijf hoeft bij jou natuurlijk helemaal niet de oorzaak te zijn van je klachten, maar ik wil meer zeggen dat deze klachten vaker voorkomen, en dat je je niet direct veel zorgen hoeft te maken.

Mijn advies: maak een afspraak bij je huisarts. Die kan kijken of er een specifieke oorzaak is voor je klachten, en eventueel doorverwijzen naar een (sport)fysiotherapeut, die je vervolgens precies de juiste oefeningen kan leren om de spieren rond je gewrichten te verstevingen, die kan kijken naar je sporttechniek en je helpen deze klachten te verminderen. En als er een heel andere oorzaak is voor je klachten, ook dan weet jouw huisarts precies waar je het beste de juiste behandeling kunt krijgen. Er zijn zelfs speciale sportartsen, dus je zult ongetwijfeld iemand kunnen vinden die je verder kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben een keer toen ik jonger was naar de huisarts gegaan met dezelfde klacht. Hij zei mij dat het helaas een vrouwenkwaal is, zwakke knieën/enkels. maar niet ernstig.
Ik weet natuurlijk niet wat de mate is van last bij jou.