Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik in de kou fiets krijg ik aan 1 tepel 'pijn', waarom?

Als ik fiets met een winterjas, vest en tshirt krijg ik last/pijn aan 1 tepel. Een soort vriesgevoel ofzo. Wat is dit en is dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tepelpijn bij kou wordt meestal veroorzaakt door vasospasmen. Vasospasmen zijn samentrekkingen van de bloedvaten. Ze kunnen optreden in alle bloedvaten van het lichaam en het vaakst komt het voor in de vingers: koude en witte vingers, wat bekend staat als het fenomeen van Raynaud. Het komt veel minder vaak voor in (één van) de tepels, maar het kan dus wel.

Vasospasmen hebben een erfelijke component. Het komt het voor bij vrouwen die een minder goede bloedcirculatie hebben als gevolg van erfelijke aanleg, onvoldoende bewegen of roken. Ook bij vrouwen met een te lage BMI, die dus te 'dun' zijn.

Vasospasmen in de tepel geven een scherpe branderige pijn bij koude, waarbij de tepel gedurende een korte tijd wit of blauw kan kleuren. Je kunt ze voorkómen door de circulatie te bevorderen. Verbeter je conditie en bescherm de tepel tegen kou met extra kleding. Stop met roken, als je dat doet.

De huisarts kan eventueel medicatie voorschrijven, maar die hebben pas op termijn effect.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding