ik heb alcohol gedronken en daarna 4 paracetamollen kan dit kwaad?

een jaar geleden
1.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Mijn vraag is waarom?
tinus1969
een jaar geleden
Je merkt dit nu vanzelf; er is weinig wat je nog kunt doen. Overigens is het risico met 4 paracetamollen niet zo groot of je moet echt tegelijk bingedrinking hebben gedaan.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan kwaad.
Paracetamol en alcohol kan je veilig samen gebruiken, maar daarbij is wel een aantal zaken, die je in de gaten moet houden.
1. Het alcoholgebruik moet matig zijn.
2. Je moet bij het innemen de dosering, zoals aangegeven op de bijsluiter, niet overschrijden, maar het advies is om zo min mogelijk in te nemen.
Als je bovenmatig veel alcohol hebt gedronken, in combinatie met paracetamol, kan dit leiden tot ernstige leverschade. Een kleinere dosering van de paracetamol beperkt de kans op leverschade.
Je geeft niet aan hoeveel alcohol je hebt gedronken. Dus ik kan niet inschatten of je bovenmatig veel alcohol hebt gedronken en daardoor kans hebt op ernstige leverschade.
Maar 4 paracetamollen is geen kleine dosis. De standaarddosering is 1 tot 2 tabletten (500 of 1000 mg) per keer. Dus 4 tabletten is, ook zonder alcohol, een zeer grote dosis. Deze zal de kans op ernstige leverschade niet beperken.
een jaar geleden