Kan de "hersenetende amoebe" binnendringen bij een zeer kleine hoeveelheid water.?

Ik was gister aan het wandelen en er lande een duif op een hekje vlak voor mij. Toen ging hij schudden (zeg maar net als een hond die nat is) en precies toen die dat deed kwam er een kleine druppel water net in mn neus, heb dit met mijn shirt daarna meteen drooggemaakt. Alleen ik ben dus nogal een hypochonder, dus ik ging meteen denken, stel voor dat die druppel besmet was met de hersenetende amoebe. Er zijn namelijk nogal veel plassen in de buurt met stilstaand water. Dus mijn vraag is, stel voor dat het water idd van de duif kwam, kan het dan zo zijn dat ik besmet ben met de amoebe, of is dat niet mogelijk op deze manier? (Sorry als dit een erg rare of domme vraag is).

een jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Theoretisch gesproken kan een micro-organisme via een heel kleine druppel je lichaam binnen komen.
Maar de kans dat er een schadelijk organisme in zo'n druppel zit is klein.
Dat dat organisme je lichaam binnen komt is ook een hele kleine kans.
De kans dat de afweer in lichaam het niet opruimt is ook heel klein.
En de kans dat het dan ook nog een heel zeldzame hersenetende amoebe is, die is minimaal.

Dus: ja het kan, maar de kans is letterlijk heel, heel, heel, heel, heel klein.
Thecis
een jaar geleden
Daarbij komt direct bacterie niet specifiek van duiven af. Dus dan moet je je specifiek zorgen gaan maken over letterlijk élke druppel die je binnen krijgt.
De kans is zo astronomisch klein dat je je gen zorgen hoeft te maken. Ik denk dat de kans op het winnen van een staatslot terwijl je geraakt wordt door de bliksem groter is.
In de praktijk niet. De hersenetende amoebe groeit in warm oppervlaktewater zoals sloten, maar duiven zwemmen niet.
tinus1969
een jaar geleden