Maakt het iets uit of je bij een vitamine D tekort vitamine D apart bijslikt of dat je een multivitamine neemt?

De multivitamine die ik overweeg is Multi 50+ van Orthica. De vitamine D Divisun 800 IE.

https://www.orthica.nl/multi-50.html
http://www.medapharma.nl/producten/producten/divisunR-800-ie-tabletten/

7 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
heb je een tekort aan de rest van de vitaminen dan?
Cryofiel
7 jaar geleden
Een niet-bestaand te kort moet je vooral niet willen aanvullen.
Niesje1973
7 jaar geleden
Ik heb die Multivitamine al in huis op aanraden van een natuurgeneeskundig therapeut maar ik vergeet ze steeds. Ik wil ze weer consequent gaan innemen maar dan moet ik wel weten of ik hiermee ook voldoende mijn vitamine D tekort aanvul.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat ligt aan de dosis. De enige manier om te bepalen hoeveel vitamine D jij nodig hebt, is het meten van de vitamine D in je bloed. Afhankelijk van jouw waarde, en van jouw leefpatroon, kun je dan een aanvulling kiezen. Maar: die aanvulling is een eerste gok. Of je de juiste hoeveelheid slikt, weet je pas als je na een paar maanden opnieuw je bloed laat prikken. Uit die tweede meting zal dan blijken dat het gehalte aan vitamine D in je bloed al een stuk beter is dan de eerste keer, maar nog niet helemaal goed. Dus meestal zal, na die tweede meting, de hoeveelheid die je moet bijslikken worden bijgesteld. Als je bij die tweede keer prikken al behoorlijk dicht in de buurt zat van de optimale waarde, is deze eenmalige bijstelling voldoende. Als je er echter nog te ver van af zat, zul je een paar maanden later voor de derde keer bloed moeten laten prikken om nogmaals je inname bij te kunnen stellen. Daarna is het meestal goed. Vitamine D gaan slikken zonder dat je weet welke bloedwaarden je hebt, is een slecht idee. Je bent dan feitelijk puur aan het gokken, en dat doe je niet met je gezondheid. De vraag of je voldoende aanvult kan dus ALLEEN met bloedprikken worden beantwoord. Elke andere vorm, bijvoorbeeld het alleen maar kijken naar bepaalde symptomen, is hogelijk onbetrouwbaar. Voor het slikken van een multivitamine geldt datgene wat ik al in mijn antwoord (zie hieronder) heb geschreven. "Natuurgeneeskundigen" zijn er dol op, maar in werkelijkheid zit het menselijk lichaam toch echt wat complexer in elkaar.
Niesje1973
7 jaar geleden
Ter info: de waarde was 26. Ik heb de huisarts maar gebeld. Tekort was vastgesteld door de reumatoloog en die zei dat ik bij moest slikken. Maar heeft geen recept uitgeschreven.
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt het beste via de huisarts verder actie ondernemen. Die kan je een hoge dosis voorschrijven en je waardes monitoren, zoals hierboven al beschreven staat.
Niesje1973
7 jaar geleden
Heb ik dus gedaan. ;-)
Cryofiel
7 jaar geleden
26 is inderdaad veel te laag, en reden om bij te slikken. De huisarts zal je een dosering en de verdeling geven (met verdeling bedoel ik: vaak lage doses slikken, of minder vaak een hoge dosis). Dit moet dan over een paar maanden worden gecontroleerd, zodat je de dosis en de verdeling kunt bijstellen als dat nodig is.

Het beste antwoord

Ja, dat maakt uit.

Als je enkel vitamine D bijslikt, los je het probleem op dat je hebt, namelijk een specifiek tekort. Je doet dan verder geen overbodige dingen.

Het slikken van een multivitamine wordt voornamelijk geadviseerd door de multivitaminenindustrie. Een arts (een echte dan, niet iemand die zich alleen maar "arts" noemt) zal nooit multivitaminen aanbevelen.

"Zomaar" multivitamine gaan slikken om aan je vitamine D te komen is geen goed idee, omdat je dan geen idee hebt of je te veel, te weinig, of de juiste hoeveelheid vitamine D binnenkrijgt.

Precies zoveel multivitamine gaan slikken dat je de juiste hoeveelheid vitamine D binnenkrijgt is ook geen goed idee. Je krijgt dan namelijk allerlei andere spullen binnen die je helemaal niet nodig hebt, in een dosis die waarschijnijk nergens op slaat. Bedenk je dat het aanvullen van een niet-bestaand tekort schadelijk kan zijn. Dat geldt ook voor vitaminen (hoewel de industrie je graag iets anders wijs wil maken). Een overdosis van bepaalde vitaminen kan je lichaam (je nieren bijvoorbeeld) zwaar belasten, en het kan schadelijk zijn voor je gezondheid.

Het enige dat misschien zinvol is, is het slikken van calcium samen met je vitamine D. Calcium bevordert namelijk de opname van vitamine D. Daarom bevatten veel vitamine-D-tabletten al calcium: het zijn dan combinatietabletten die precies de juiste verhouding hebben tussen vitamine D en calcium om de opname zo goed mogelijk te maken.

Samenvattend:
Vul alleen het tekort aan dat je hebt. Al het andere is zinloos, en mogelijk zelfs schadelijk.

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Bovendien zal een arts, bij werkelijke tekorten, een hoge dosering vitamine D adviseren, die je niet vindt in multivitaminen.
Niesje1973
7 jaar geleden
Update: Ondertussen een recept gehad van de huisarts. Divisum 800. Over 3 maanden weer bloed prikken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klinkt helemaal goed! Hoe vaak moet je die 800 slikken, als ik vragen mag?
Niesje1973
7 jaar geleden
1x per dag. En de apotheker gaf het advies om vier keer dag iets met calcium te eten of drinken. Net zelf even gegoogled en dosering lijkt me een beetje laag met zo'n tekort (26).
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik vermoedde al dat het 1x per dag zou zijn. Dat is gebruikelijk bij 800 IE. Ik begon ook met 800 IE per dag. Dat hielp enorm, maar nog niet genoeg. Daarom heb ik, na controle een paar maanden later, een wat hogere dosering gekregen. Die bleek bij de daaropvolgende controle prima te zijn. Binnenkort laat ik, gewoon voor de zekerheid, nogmaals testen of mijn bloedspiegel nog steeds goed is. Ik denk dat je het beste kunt beginnen met die 800 IE, net als ik deed. Je komt dan in ieder geval een heel stuk beter uit dan nu. En dan over een tijdje een controle doen en eventueel bijstellen. Heb je het daar al met je huisarts over gehad? Zo niet, dan zou ik het over twee tot drie maanden eens aan de orde stellen. Dat calcium is een goed idee. Ik schreef daar al over in mijn antwoord.
Cryofiel
7 jaar geleden
Pas wat dat betreft op met magnesium. Veel mensen gebruiken dat, en er zijn zelfs mensen die magnesium als een soort wondermiddel zien tegen zowat alle kwalen die er maar zijn. Maar magnesium verhindert de opname van calcium. Dus zomaar magnesium gaan slikken kan ervoor zorgen dat je over een jaar of 15 ineens broze botten krijgt. In jouw geval kan magnesium er ook voor zorgen dat je de vitamine D niet goed meer opneemt (want daar is immers calcium voor nodig). Dan denk je dus dat je vitamine D voldoende aanvult, maar in werkelijkheid verhindert de magnesium de opname, zodat je toch weer een tekort krijgt. Dus mocht je ooit magnesium nodig hebben (niet omdat een alternatief genezer dat zegt omdat die ook gelooft dat het een wondermiddel zou zijn, maar omdat een echte arts een echt magnesiumtekort constateert), laat je dan voorlichten over de beste manier om én magnesium, én calcium / vitamine D in te nemen zonder dat die elkaar hinderen.
Niesje1973
7 jaar geleden
Okay thx, ik zal dan voorlopig maar even stoppen met magnesium.
Niesje1973
7 jaar geleden
En ik moet idd na 3 maanden weer bloed prikken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Magnesium is prima hoor - zolang je een geconstateerd tekort hebt. Heb je dat niet en slik je dat "uit voorzorg", of vanuit het geloof van een alternatief behandelaar die nooit een echte controle (bloedwaarden) heeft uitgevoerd, dan kun je er inderdaad beter mee stoppen. Het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan immers schadelijk zijn. Zo te lezen ben je nu in ieder geval in goede handen, en heb je de weg naar herstel ingezet. Prima zo!