Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben bespuugd door een buurman. Is dat strafbaar i.v.m. corona?

Ik ben bespuugd door een buurman en heb er de politie over gebeld. Meldkamer zegt dat er een wijkagent langskomt die mij eerst gaat bellen. Was ik enigszins verbaasd over, want is dit niet strafbaar, of geldt dit alleen voor medewerkers hulpdiensten ? Een wijkagent sturen duidt op conflicten oplossen en niet op het spugen op zich gezien de coronacrisis. Dit was op 30 september j.l., en hij moet nòg bellen. Voor de zekerheid heb ik een coronatest aangevraagd die ik a.s. zondag mag laten afnemen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Terug naar het politiebureau en aangifte doen van mishandeling.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bah, wat vies! Er worden wel gevangenisstraffen opgelegd voor spugen. De vraag is of het wordt gezien als belediging of als mishandeling. Volgens mij ligt dit aan de aanleiding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het hangt ervan af waar het spuugincident onder valt. De kans dat jouw buurman een boete krijgt, is in ieder geval aanwezig.

In de bijgevoegde link is de spuger in ieder geval bestraft, omdat het OM spugen als strafbare vorm van belediging aanzag. Zeker in tijden waarin de angst voor corona groot is en er regels zijn voor menselijk contact.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding