Heeft snel opstaan gevolgen?

Ik stond net snel op en werd helemaal duizelig heeft t snelle opstaan naast duizeligheid nog meer gevolgen op korte en lange termijn?

een jaar geleden
1.8K
Jmv12
een jaar geleden
Is het ook niet schadelijk voor je hersenen?
BonBonvanJohn
een jaar geleden
nee voor zover bekend niet. let wel, als na het opstaan het zwart voor je ogen trekt en het redelijk warm in je hoofd begint te worden. Dan zo snel mogelijk je hoofd naar beneden (tussen je benen) houden of weer gaan zitten. Zodat er voldoende bloed naar je hersenen stroomt. Als het zwart voor je ogen trekt kun je plots flauwvallen. Is ook niet ernstig maar wel lastig. Overigens bij jonge (gezonde) mensen komt dit maar weinig voor. Maar hoe ouder je wordt zal je lichaam zal er steeds meer moeite mee krijgen de bloeddrukwisselingen te overbruggen
Antoni
een jaar geleden
@Jmv12, de medische term voor dit verschijnsel is orthostatische hypotensie. Zie voor meer informatie https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie.

Antwoorden (2)

Door het snelle opstaan moet je hart even compenseren voor de gewijzigde bloeddruk waardoor deze even wat te laag is geweest. Hierdoor voel je je soms even duizelig. Normaal gesproken is je hart snel genoeg om dit te compenseren en is er geen probleem. Noch op de korte, noch op lange termijn.
Als je ligt en dan ineens opstaat, gaat je bloed van je buik naar je benen. Het hart pompt minder bloed rond en vult zich minder goed. Je bloeddruk daalt. Je lichaam reageert door het vernauwen van de bloedvaten.
een jaar geleden