Mijn gewrichten zitten vaak "vast" en nu breidt het zich uit, wat kan dit zijn?

Het begon in mijn wervelkolom maar nu is het ook al bij mijn middenvoetsbeentje (midden op de voet)en bij mijn knieën. Wat is er aan de hand? Moet ik naar de dokter gaan en is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
fremar
9 jaar geleden
Daar moet je inderdaad bij de dokter voor zijn.

Antwoorden (2)

Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met 'vastzitten'. Als je bedoelt dat je gewricht stijf is; dan kan dat voorkomen als je een tijdje hebt stilgezeten of als je spieren wat verkrampt zijn of je weinig beweegt. Het is ook een redelijk normaal verschijnsel bij het ouder worden. Ben je nog jong en heb je plotseling veel stijvere gewrichten dan anders, bijvoorbeeld in de ochtend als je opstaat, dan kan het verstandig zijn dit even te laten beoordelen door je huisarts. Zeker als je er ook pijn bij hebt of als je gewrichten dik, rood en/of warm worden.

Als het geen stijfheid is maar min of meer op slot zitten maar je kunt je gewrichten wel weer bewegen (soms door even een bepaalde beweging te maken, in een specifieke richting kracht te zetten of te 'knakken') dan kan dat iets onschuldigs zijn, maar dan verwacht je niet dat het toeneemt. Het kan duiden op schade in het gewricht of op hypermobiliteit. Bij hypermobiliteit zijn je gewrichten soepeler dan normaal zodat ze gemakkelijk instabiel kunnen worden. Soms blijft het alleen bij veelvuldig knakken en bijvoorbeeld het gemakkelijk zwikken van de enkels, maar het kan ook gebeuren dat gewrichten gemakkelijk geheel of gedeeltelijk uit de kom schieten. Dat kan op zichzelf staan, maar ook komen door een onderliggende bindweefselafwijking. Dan heb je dus te 'losse' gewrichten die toch regelmatig 'vast' zitten: vergelijk het met een laatje dat je terugschuift in de kast. Als de opening te groot is voor de lade, kan hij gemakkelijker scheef komen te zitten zodat hij vastloopt.

Het 'vastzitten' van gewrichten kan ook komen door schade aan het kraakbeen, door schade aan andere weken delen of door een trauma zoals een val of een verkeerde beweging. Dat laatste ligt alleen niet erg voor de hand wanneer je klachten hebt van meerdere gewrichten.

Bij een verergering van klachten is het altijd wel verstandig om naar je huisarts te gaan. Gewoon kraken is vaak niet ernstig zolang je geen andere klachten hebt, maar als je echt verschillende gewrichten hebt die regelmatig vast of op slot zitten, zou ik je toch adviseren om naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kraken kan wel degelijk kwaad.. te vaak jezelf kraken kan slijtage veroorzaken aan gewrichten tussen wervels etc. , of de vloeistof die bijvoorbeeld in die knie zit kan gaan lekken wat tot gevolg kan gaan lijden dat bij het buigen en strekken het pijn gaat doen, de vloeistof zorgt er voor in de knie dat de gewrichten glijden. (Even simpel gezegd) als af en toe iets kraakt kan dat niet zoveel kwaad maar als het vaker per dag gebeurd op een zelfde plek kan er slijtage ontstaan.

Beste is om de zwakke plekken te trainen.

Knie kraken is boven benen trainen
Voor de rug bijvoorbeeld je schouder spieren trainen
Dus spieren trainen gaat overbelasting van botten en gewrichten tegen.

Ik raad je aan om naar een sportmasseur of fysiotherapeut te gaan voor onderzoek die geven je daarna oefeningen die je dan kunt gaan doen.

Laat je niet kraken door de fysiotherapeut dat raad ik je ten strengste af.