Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat helpt tegen gezondheidsklachten bij lang achter de pc werken op kantoor?

Ik heb vaak kantoorbanen gehad. Elke keer merk ik weer dat ik na ca 4 a 5 uur erg last krijg van duizeligheid, zere ogen, druk op de borst, vermoeid en gevoel van algehele malaise. Als ik savonds thuis kom moet ik 3 uur bijkomen voordat ik me weer goed voel. Ik zie dan ook heel bleek en heb een ziek uiterlijk.De huisarts heeft me eens astma inhalator gegeven om te kijken of het dat was, maar ik heb er niks aan gehad en heb ok geen astma. Enkel allergie voor stof/huisstotmijt (die allergie pilletjes helpen ook niet). Airco's kan ik ook slecht tegen en krijg snel keelpijn daarvan.
Ik voel me alleen echt goed in een gezonde leefomgeving lijkt wel. Lees Griekse eilanden etc.

Ik hoop dat iemand tips kan geven die ik op het werk kan proberen. Stoppen is helaas geen optie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je fulltime werkt en je dit altijd al gehad hebt en je het alleen hebt wanneer je werkt, klinkt het alsof je iemand bent die beter af zou zijn met een baan waarbij je meer afwisseling hebt in zowel bewegen als omgeving. En ja, ik wéét dat dat vele malen gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Maar bedenk: een betere ergonomie is aardig, pauzes zijn nog beter, maar als jij na een halve dag al forse klachten hebt en je werkt hele dagen, ga je daar je pensioen mee halen? -Ga hoe dan ook eerst naar de huisarts. Misschien is er een behandelbare oorzaak voor je klachten, en zo niet dan kun je hoe dan ook wel wat begeleiding gebruiken. -Kijk inderdaad naar de ergonomie van je werkplek, maar houd vooral regelmatige pauzes en probeer zoveel mogelijk te blijven bewegen. Maak een lunchwandeling, loop zelf naar het koffieapparaat en laat je collega's niets voor je meenemen en loop desnoods wat vaker heen en weer naar het toilet. -Ga naar een ademhalingstherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck en kijk of dat benauwde gevoel iets te maken heeft met jouw manier van ademhalen. Onbewust licht hyperventileren zou een groot deel van je klachten kunnen verklaren. -Vraag je huisarts om kunsttranen om je ogen te bevochtigen en laat je controleren door een opticien. Vraag eventueel naar een beeldschermbril. Dat is lapwerk, maar beter dan niets. -Ga zeker ook met de bedrijfsarts praten. Je baas is er evengoed bij gebaat dat jij aan het werk blijft. -Als er een mogelijkheid is om binnen het bedrijf ander werk te gaan doen, waarbij je minder achter het beeldscherm zit en meer buiten komt, pak die dan aan. De bedrijfsarts zou eventueel een rol kunnen spelen in afspraken die je maakt over bijvoorbeeld een tijdelijke overplaatsing om te kijken of ander werk je klachten positief beïnvloedt. -En als je een mogelijkheid hebt om ofwel minder te gaan werken in je huidige baan en daarvoor in de plaats een aantal uren als postbode te gaan werken of ander werk buiten en/of met meer beweging, doe dit dan. Hetzelfde geldt wanneer je de mogelijkheid hebt om je om te laten scholen of je ergens aan de slag kunt in passender werk. Dat hoeft niet per se buiten te zijn, als je maar niet de hele dag achter de PC hoeft te zitten. Werk waarbij je af en toe rond kunt lopen en waarbij je niet naar dat scherm hoeft te turen, maakt waarschijnlijk al een heel groot verschil.

Er bestaan computerprogramma' s die je dwingen om de zoveel tijd (in overleg met je werkgever in te stellen) oefeningen te doen en je werk te onderbreken; houd je je hieraan niet, dan gaat het programma je werkzaamheden expres vertragen. Dit om af te dwingen dat werknemers om de [ingestelde tijd] ontspannings-oefeningen doen. Moet ik echt letterlijk nemen dat je 4 a 5 uur achter elkaar niet achter dat beeldscherm weg te branden bent? Dan heb je zeker aan bovenstaande tip iets. natuurlijk kun je een dergelijk programma ook als vrijwilliger of als zelfstandig ondernemer gebruiken. Ga gewoon om de twee uur tien minuten wandelen, doe yoga, gymnastiek, tai chi of iets anders lichamelijks. Toegevoegd na 3 minuten: je zou bij voorbeeld baat kunnen hebben bij kundalini yoga die vooral op je lichaamshouding (ruggengraat) en ademhaling is gefocust. zie de bronnen. Ik beweer niet dat dit je problemen gaat oplossen maar je zou het een kans kunnen geven.

Bronnen:
http://www.kundaliniresearchinstitute.org/...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini-yoga

Het eerste waar je natuurlijk aan denkt, is teveel binnen zijn [beter is het altijd naar buiten te gaan in de pauze... nee, ook al heb je het nog zo druk, pauze is waar pauze voor bedoeld is: rust/ontspanning en fourageren/lunch], teveel in een houding [haal ook eens een rondje koffie! en als je naar het toilet moet, loop dan eens de lange weg terug, paar minuten langer onderweg/in beweging]. Nog afgezien van je beeldscherm minder 'helder' te zetten. Dat helpt al. In "mijn tijd" hadden we het geluk een man als chef te hebben die hier wèl oog voor had. Hij ging zelfs naar de beurs hiervoor... Ergonomische stoelen! Verdiep je er eens in, zal je een hoop duidelijk worden, een goede stoel en dus houding doet wonderen voor je lichaam. "Gezond zitten Uit onderzoek blijkt dat 80 tot 90% van de Nederlanders verkeerd zit. Wie achterover hangt in een stoel of bank, ondersteunt de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom niet optimaal. Daardoor wordt de rug langdurig plaatselijk belast. Deze verkeerde zithouding geeft de spieren in eerste instantie rust. Maar na een tijdje kan men behoorlijke klachten krijgen: rugklachten, zenuw- of ader afknellingen, weefselirritatie, stoornissen in de ingewanden, ademhalingsmoeilijkheden of moeite met opstaan. Genoeg redenen om aandacht te schenken aan een gezonde zithouding!" "Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens. Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral gekend in arbeidssituaties. Het is immers afgeleid van de Griekse woorden ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wet) en moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers verzekerd wordt. Bij het ontwerpen speelt vooral gebruiksvriendelijheid en comfort een rol." "Er zijn in principe drie soorten ergonomie: #Fysieke ergonomie (denk hier aan de werkhouding, repeterende bewegingen, werkplekinrichting, veiligheid, etc.); $Cognitieve ergonomie (denk aan geheugen, mens-computer interactie, stress, mentale werkbelasting, beslissen, etc.); #Organisatie ergonomie (denk aan communicatie, teamwork, telewerken, kwaliteitszorg, etc.)" Er zijn natuurlijk werkgevers die vinden dat het allemaal te duur wordt... die zijn echter bezig met de winst van vandaag/nu en hebben geen oog voor de toekomst... In the long run is het alleen maar verstandig om te investeren in de toekomst door te investeren in je personeel.

Bronnen:
http://www.ergonomiesite.be/ergonomie/ergo...
http://www.ergonomiespecialist.nl/pages/55...
http://www.wat-betekent.nl/wat-betekent-er...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100