Wat te doen bij kleverige ontlasting?

Heb sinds een maand last van kleverige ontlasting. Wanneer ik het toilet wil doorspoelen, blijft alles kleven aan de rand. Verder is de kleur wel normaal.

Ook kan ik maar 2x per week naar toilet gaan.

Waaraan kan dit gelegen zijn?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou onmiddellijk naar de dokter gaan. Raadpleeg z.s.m. een huisarts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het zo ernstig dan? Ik zou graag wat meer info hieromtrent krijgen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2x per week naar de wc gaan is echt te weinig. Je vergiftigt jezelf omdat je te weinig afvalstoffen kwijtraakt. Hieraan kan je een ernstige nierziekte aan overhouden of zelfs overlijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, maar enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik maak me namelijk echt wel zorgen nu, en durf niet zozeer naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt aan je eetpatroon. Heb je een dieet of iets dergelijks? Ik zou meer drinken en vaak naar de wc gaan. En de dokter hoef je echt geen zorgen over te maken, hij/zij wil je alleen maar verder helpen en zal je echt niet uitlachen. Ik denk eerder dat hij zich zorgen maakt. Bij jouw probleem is een dokter echt nodig, of je nou wil of niet. Het is nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou rustig slapen, nergens zorgen over maken deze nacht, t gebeurt echt niet in een keer, maar morgen is de beste tijd om naar je huisarts te bellen/gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volg geen dieet, maar eet wel erg onregelmatig en vaak ongezond. Zal al beginnen met hier iets aan te veranderen. Hopelijk lost dit het probleem op, indien niet ga ik maandag naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verstandig idee, mocht je evt. Updates hebben hoor ik t graag in mijn berichten (goeievraag)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal ik doen, en alvast bedankt voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog 1 tip: ga iedere 45-60 min. even langs het toilet. Soms moet je wel, maar voel je het niet. Rustig even blijven. Indien het niet komt, gewoon weer die bovenstaande routine. Op het toilet niet willen plassen, alleen toestaan. Drink veel water en/of thee. Daardoor plas je sneller
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan, ik hoop dat het werkt. Veel succes en sterkte!
Ritsuka
9 jaar geleden
als je eten hetzelfde is gebleven, maar je ontlasting is ineens anders, dan is dit wel iets om in de gaten te houden.
2x in de week is wat weinig, maar je zegt dat je voeding ook niet zo goed is, dus dat kan ook daar aan liggen. Werk eerst eens aan regelmatiger eten met meer groente (voor vezels)

Antwoorden (1)

Plotselinge verandering in je ontlastingpatroon is eigenlijk altijd een aanleiding voor een bezoek aan de huisarts, al is het niet snel wat ernstigs. Kleverige ontlasting betekent meestal dat er wat teveel vet in je ontlasting zit en/of te weinig vezels. Ook een antibioticakuur kan je darmflora (tijdelijk) behoorlijk overhoop halen.
Als de ontlasting verder goed van kleur is, niet te dun of te dik, geen bloed bevat en verder geen klachten oplevert en ook niet ineens heel anders ruikt, kun je het probleem vermoedelijk verhelpen door minder vetten en meer vezels tot je te nemen. Verandert dat niks, dan is toch de huisarts de volgende aangewezen stap.

En ga vooral na of je :
de laatste tijd heel anders bent gaan eten, medicijnen bent gaan gebruiken, veranderingen hebt van leefstijl, een nieuw drankje of voedingsmiddel hebt ontdekt, in het buitenland bent geweest, een dieet bent gaan volgen, veel stress hebt gehad en dergelijke. Dat zijn allemaal indicaties om te bepalen hoe dringend de situatie is. En : pijn is altijd een signaal. Als je op welke manier dan ook pijn hebt, stel een bezoek aan de dokter dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pijn is er in geen geval, dus ga eerst proberen wat gezonder te gaan leven en de situatie opvolgen. Meer water, op vaste tijdstippen eten en vooral gezonder eten. Indien dit geen positief effect heeft ga ik toch maar eens langs de dokter.
Ritsuka
9 jaar geleden
goed voornemen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat de huisarts veel doet als je met de klacht van kleverige poep komt
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Pedro Maar waarschijnlijk wel al je zegt dat je maar 2x in de week gaat poepen. Want dat is niet normaal.