Bij voetschimmel over je voeten plassen onder de douche. Broodje aap of waarheid? En zoja waarom werk dit dan?

Ik ken deze uitspraak al heel lang, maar vraag me af of het echt waar is of dat het een broodje aap verhaal is. En als het wekt, hoe dat dan kan dat het werkt. Én als het werkt, nog gekker...zou je ter preventie over je voeten kunnen plassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (5)

Klopt! Urine (ureum) zorgt ervoor dat de huid beter vocht opneemt en daardoor weker wordt. Schilfers kunnen dan sneller verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan er tegen werken idd,

Urine (ureum) zorgt ervoor dat de huid beter vocht opneemt en daardoor weker wordt. Schilfers kunnen dan sneller verdwijnen.

Ook op menig andere pagina's word dit beschreven.

Het zou inderdaad kunnen dat preventief op je voeten urineren voetschimmel tegengaat, omdat de oorzaak van voetschimmel een verandering van de zuurgraad (PH) van de huid tussen de tenen is.
Dit gebeurt veel bij het dragen van niet-ventilerende schoenen waardoor je zweetvoeten krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is zeker waar. Ook wratten aanstippen met een wattenstaafje gedoopt in OCHTEND urine helpt de wratten te verwijderen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Urine bevat urinezuur en het is bekend dat schimmels niet gedijen in een zure omgeving. Je kunt overigens ook azijn nemen, 20 min. in een bakje azijn en dit helpt!

Toegevoegd na 29 minuten:
Het is wel belangrijk dat dit de eerste ochtendurine is, want hierin zit de grootste concentratie bestanddelen.
amc
13 jaar geleden
Volgens zeggen wel.

Uit eigen ervaring kan ik niet putten :)

kijk maar eens bij de bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt mijn moeder zei dat ook altijd, er schijnt iets iets medicinaals/genezend in urine te zitten...goedkoop medicijn overigens!

Alleen daarna wel goed afspoelen...