Voetschimmel, hoe kom je hier van af?

Hoe kom je van voetschimmel af? Al 2 weken gesmeerd met Miconazol maar geen effect, dwz zie nog steeds vellen en er is een laag van mijn tenen af. Hoeveel tijd heeft die huidlaag dan nodig te herstellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Wat zegt de huisarts ervan?
Neem je algemene hygiëne maatregelen, zoals goed droog houden (= bv ook op blote voeten/slippers lopen, zwembaden mijden, etc).
Pieter2011
4 jaar geleden
Vergeet niet om je voeten te wassen zonder zeep. En trek dagelijks schone sokken aan die je óf heet hebt gewassen óf 48 uur in de vriezer hebt gelegd. Schoenen aan de binnenkant reinigen met speciale poeder. Ook deppen met azijn schijnt te helpen.
Overigens zijn er verschillende soorten voetschimmel. Soms helpt het ene middel niet, maar het andere wel. Als dit niet werkt, zou je Daktarin kunnen proberen.
Zie: https://www.gezondheidsnet.nl/voeten/zwemmerseczeem-besmettelijke-voetschimmel
en https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/voetschimmel-wat-je-er-tegen-kunt-doen/item29339

Antwoorden (2)

Bij voetschimmel duurt de behandeling 2 tot 6 weken.

Miconazol doodt schimmels, gisten (zoals de Candida-gist) en bepaalde bacteriën.
Smeer de zalf ongeveer 2 cm breder dan de ontstoken plek.
Meeste huidinfecties: roodheid, jeuk en schilfers worden binnen 2 tot 6 weken minder.
Is de huid genezen? Ga dan nog 1 week door met smeren. Bij voetschimmel duurt de behandeling 2 tot 6 weken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ inderdaad smeren totdat de voet weer gezond is. Daarna 1 week door behandelen! Ook al zie je niks meer, kan er toch nog schimmel actief zijn.
Persoonlijk zou ik naar de huisarts gaan, heb het zelf ook ooit gehad. Ik heb een anti schimmel crème gekregen die ik er twee weken lang iedere dag op gesmeerd heb. Na die twee weken was het ook helemaal verdwenen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min; vraagsteller geeft heel duidelijk aan al antischimmelmiddel te gebruiken.
Utrecht
4 jaar geleden
De huisarts zal je dezelfde middelen voorschrijven; die kan je veel goedkoper zelf bij de drogist halen.
Naast miconazol is er ook terbinafide; dat werkt soms beter/sterker. Blijft dat je een paar weken moet blijven smeren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Utrecht
Terbinafine? Dat is toch Lamisil?