Wat is het wat je voelt als "de schrik je om het hart slaat"?

Soms schrik je als je bijvoorbeeld er achter komt dat je een afspraak bent vergeten.
Het voelt niet echt of het je hart betreft, maar wel daar in je buurt.
Wat is het wat je voelt in je borstkas?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het zijn je longen, en die bevinden zich aan weerszijden van je hart. Van schrik ga je krampachtig hoog ademhalen, in plaats van een rustige buikademhaling. Doordat je je longen dan niet volledig laat ontplooien krijg je een wat benauwd gevoel. Door heel diep adem te halen en dat langzaam weer uit te blazen gaat dat gevoel weer weg.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus Vandaar, men hield van schrik de adem in.
Het gaat dan alleen om schrikken, niet om angst. Angst is heel iets anders.

Andere antwoorden (2)

Als gevolg van je schrikreaktie laat je lichaam adrenaline in je bloed komen.

Het vrijkomen van adrenaline maakt ook deel uit van de vecht- of vluchtreactie. Door de adrenaline stijgt de bloeddruk en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten. Ook wordt het gevoel van tijd beïnvloed: gebeurtenissen lijken trager te verlopen waardoor iemand sneller kan reageren.

Je schrikt en je lichaam maakt zich onmiddellijk klaar om iets aan de oorzaak van die schrikreaktie te doen. Pas even later besef je dat een vergeten afspraak geen onmiddellijk gevaar inhoud, maar dan zit de adrenaline al in je bloed. Het duurt even voordat dat weer uitgewerkt is.
Eerst krijg je een schok en vergeet je even adem te halen. Daarna voel je stress en woede op jezelf dat je die afspraak vergeten bent. Daarna een klein beetje opluchting doordat je je realiseert dat het vergeten je de kop niet kost. Tenslotte voel je afkeer want je moet het gaan uitleggen, je verontschuldigen en een nieuwe afspraak gaan maken en daar heb je eigenlijk geen zin in. Maar doe dat nou maar gauw want dan heb je het maar achter de rug en voel je een grote opluchting dat alles weer goed is gekomen of in ieder geval goed gaat komen.