Wat gebeurt er als je rug gekraakt wordt?

Van binnen bedoel ik, mijn rug is gisteren gekraakt en ik hoorde alle wervels krapjes geven maar wat gebeurt er dan precies en waarom is dat goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle wervels gaven een krakje

Het beste antwoord

Bij het kraken van de wervels gaat het geluid om spiertjes die over de bothaakjes zijn blijven hangen en los komen.
De krakjes hoor je doordat de longen als klankkast functioneren.
Het dient om je gewrichten terug recht te zetten.
Maar soms hoor je ook niets tijdens het gewrichten rechtzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De facetten (dit zijn de losse botdeeltjes waaruit iedere wervel is opgebouwd) schieten dan op hun plaats. het oorspronkelijke vacuum wordt dan opgeheven en dat maakt het plop-achtige geluid.
Dus is eigenlijk van kraken geen sprake, anders immers zouden de wervels beschadigd raken. Dat is het laatste wat de chiropractor/manueel therapeut wil.
Doordat de facetten na het "kraken "weer op de juiste plaats zitten, klemmen ze geen zenuwbanen meer af en dat geeft een (soms enorme) verlichting van de pijn.