Als je hersendood bent, en je kan dan nog wel ademen, wat wordt er dan met je gedaan? Want je kan dan niks meer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop dat ze iemand met dit niet ''vermoorden'' Ik denk dat ze dit aan de familie laten, zoals vaak wordt gedaan met mensen in coma. Je hebt van die medicijnen die iemand pijnloos in 'slaap' brengen

Het beste antwoord

Als je hersendood bent heb je dus geen hersenfunctie en kan je dus ook niet zelf ademen. Je vitale functies (hart en longen) worden kunstmatig in stand gehouden maar als de stekker er letterlijk wordt uitgetrokken wordt je buiten hersendood ook klinisch dood verklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iemand die hersendood is, kan per definitie niet meer ademen. Bij "hersendood" zijn alle belangrijke hersenfuncties uitgevallen, inclusief de hersenstam, waar ademhaling en andere autonome functies worden aangestuurd. In dat geval moet iemand beademd worden en zal ook wanneer iemand aan die apparaten blijft aangesloten, ook het hart er snel mee stoppen, omdat er vanuit de hersenen geen enkele controle meer is op bloeddruk, temperatuur, en andere belangrijke dingen. Wanneer het hart nog enige tijd blijft kloppen, zal na verloop van tijd de beademing worden stopgezet, omdat dit geen enkele zin meer heeft: bij hersendood is iemand klinisch gezien dood, alleen worden hart en longen nog gaande gehouden door o.a. die beademing.

Als iemand nog wel zelf kan ademen en verder "niets" kan, is er sprake van een coma of een vegetatieve toestand. Iemand die zelfstandig kan ademen en in coma ligt, kan in leven worden gehouden door middel van kunstmatige voeding. Dit kan in het ziekenhuis, en wanneer iemand langere tijd in coma ligt, wordt de patiënt soms overgebracht naar een verpleeghuis, waar verder voor hem/haar gezorgd wordt. Wanneer iemand geen tekenen van bewustzijn meer laat zien en de kans op ontwaken niet meer aanwezig wordt geacht, wordt in die gevallen veelal in overleg met de familie besloten om te stoppen met de kunstmatige toediening van voeding en vocht. Uiteindelijk zal iemand dan binnen een paar dagen overlijden. Maar er zijn ook patiënten die jarenlang in coma liggen en wél steeds kunstmatig gevoed worden.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor alle duidelijkheid: er is een heel groot verschil tussen een comapatiënt en iemand die hersendood is. Hier zal ook geen verwarring over bestaan. Soms is het bij iemand in een coma niet altijd duidelijk is wat er aan hersenschade is en of de hersenen zo ver beschadigd zijn dat er herstel van bewustzijn mogelijk is, maar dat is absoluut heel iets anders dan hersendood. Bij hersendood is er geen enkele activiteit meer in de hersenen, en zijn de meest belangrijke functies totaal niet meer aanwezig. Eigenlijk is hersendood een verwarrende term: iemand is dan dood, in feite worden dan alleen de organen nog 'levend' gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine aanvulling (voordat men denkt dat comapatienten worden 'vermoord') bij hersendood spreek je over over onherstelbaar letsel/schade aan hersenen, verlengde merg én de hersenstam.
de kans dat iemand misschien toch in coma zal liggen is dus nul komma nul. mensen die hersendood zijn kan je niet oneindig blijven beademen omdat de hersenen in een (zal niet in detail treden) een andere substantie veranderen. (dit in tegenstelling tot comapatienten) +1
MissBiggie
12 jaar geleden
van mij ook +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh sorry, was dat onderscheid niet duidelijk? Ik zal het even toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede heldere uitleg! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie uitleg! +1