Ik heb heel veel pijn tijdens menstruatie. wat kan je er tegen doen?

Ik heb ontzettend pijn tijdens menstrueren. Ik moet per dag 8 paracetamol in nemen en het duurt die dagen dus 24 pillen voor drie dagen vind ik echt veel. Ik ben bang om verslaafd te raken. Ook ben ik het zat van het allerlei pijnstillers. Als ik naar mijn arts ga kan hij dan met een iets dit pijn verminderen zodat ik niet zo veel meer pijnstillers hoef te gebruiken? Ik wil niet mijn hele leven zo veel pijnstillers gebruiken. Ik kan niet eens als ik hoofd pijn krijg pijnstillers gebruiken want ik gebruik al zo veel pijnstillers, mam zegt af en toe dag ik echt heel veel gebruikt en dat het niet goed is. Heeft iemand een advies voor me?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik verbeter: het duurt 7 dagen maar 3 dagen met veel pijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
mam zegt af en toe *dat* ik echt heel veel gebruikt en dat het niet goed is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (17)

Veel vrouwen hebben minder last als ze de anticonceptie pil gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt heel erg is - en kramp in de baarmoeder kan heel vervelend zijn - kun je het best even een afspraak maken met de gynaecoloog of huisarts.

Soms helpt het om speciale pijnstillers tegen(menstruatie)kramp te gebruiken, feminax bijvoorbeeld. Maar bij veel vrouwen is de pijn zo erg, dat het vaak een betere oplossing is om aan de pil te gaan.

Acht paracetamol per dag, op structurele basis, is ECHT te veel. Als het niet helpt, helpt het niet om er maar meer en meer van te slikken. Sterker nog ; je kunt er zelfs hoofdpijn (!) van krijgen.

Gewoon naar de dokter dus, die zal je zeker kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf slik al zo'n 12 maanden de pil en mijn menstruatie is nog steeds heel erg pijnlijk. Ik slik de pil om anderen redenen, maar minder pijn had wel fijn geweest. Ik slik dus als de pijn echt heel erg is, meestal een pil speciaal voor menstruatiepijn! Namelijk: Aleve feminax. Helpt erg goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een menstruatie waarbij je zoveel pijnstillers moet slikken niet normaal. Ik zou er even mee naar de huisarts gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kun je erg beroerd worden van menstruatie. Dit is niet heel raar, veel vrouwen hebben er last van.
Ik werd er vroeger zo ziek van!
*Vreselijke pijn in buik en onder rug,
*Verkrampte benen tot en met kramp in kuiten en tenen toe,
*Zo misselijk + overgeven
*Stampende, bijna niet draagbare hoofdpijn en geen licht kunnen verdragen. Ik ben naar de huisarts gegaan die me eerst flinke pijnstillers gaf, maar daarna al meteen de pil voorschreef. Eenmaal aan de pil was ik in een keer van alle klachten af!
Ik had het ook altijd heel erg, gelukkig alleen op de doorbraakdag, maar het was zo erg dat mijn leraar in de klas het al aan me zag. Hij pakte me dan op, wees een leerling aan die de klas in de gaten moest houden en bracht me dan zelf naar huis. Ik moest dan echt naar bed, met een warme kruik op mijn buik en paracetamol. Dit hielp mij ook niet, totdat mijn moeder eens paracetamol haalde die met cafëine versterkt was. Het heette Finimal.
Gek genoeg hielp die wel. Zoveel paracetamol is natuurlijk slecht, vooral voor je lever! Het probleem is ook nog eens dat het straks helemaal niet meer werkt. omdat je er aan gewend bent. De huisarts zei dat het enige dat helpt is om aan de pil te gaan. Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar ben uiteindelijk toch gezwicht voor de pil.
Vanaf dat moment heb ik geen klachten meer gehad. Het grote voordeel was dat ik nu zelf kon bepalen wanneer mijn menstruatie begon en ik niet meer verrast kon worden.
amc
13 jaar geleden
Sowieso bloed je aanzienlijk minder als je de pil gebruikt, en ook minder pijn. Bij de echte pijnpieken gebruik ik een Naproxen. Het kan zijn dat je dit op recept kan krijgen bij je huisarts. Het is een wat sterkere pijnstiller, die ook helpt bij gewrichtspijnen, maar als je er een in neemt heb je er ook maar 1 nodig.
Gebruik dit niet te vaak, alleen als het echt nodig is. Vraag je huisarts om advies. (Ikzelf doorsta de pijn vanwege de pil, meestal wel, maar eens in de maand 1 naproxen kan geen kwaad, tenzij je andere aandoeningen hebt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dit eens proberen, als je veel last hebt van menstruatiepijn. Maak thee volgens het recept hieronder dat houd de buikkrampen tegen ook veel minder bloed. Meestal werkt het niet gelijk maar na een paar uurtjes ga je het wel merken. Recept voor 1 liter/ 1 thermoskan ; - 1/2 tot 1 eetlepel vrouwenmantel (bij de natuurwinkel te halen) - 1/2 tot 1 eetlepel duizendblad,, Het werkt echt en het is op een natuurlijke wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan echt niet paar uurtjes volhouden. zo erg is het.
Vervelend dat je zoveel last van je menstruatie hebt. Dat heb ik ook lange tijd gehad. Een paar dagen lang ontzettende pijn in mijn onderlijf. Buik, rug, zij, het zat overal. Ook ik slikte altijd veel paracetamol of ibuprofen. Uiteindelijk ben ik toch naar de dokter gegaan. Ik heb diclofenac voorgeschreven gekregen. Omdat dit spier ontspannend werkt, is het erg goed tegen de krampen. Ik gebruik het nu een aantal maanden en merk dat de pijn steeds minder wordt. In plaats van 3 dagen pijn, heb ik nu vaak nog maar een dag last.
Dus ga naar de huisarts, want zoveel pijn is vervelend en zoveel paracetamol slikken is ook niet goed voor je.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Els
diclofenac is een ontstekingsremmer en kan (zeker in het begin) erg goed werken. Maar PAS OP! Ook van diclofenac krijg je op den duur hoofdpijn en je raakt eraan gewend!
Het is inderdaad niet goed om zo vaak, zoveel pijnstillers te gebruiken, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom je het doet! Jammer genoeg bestaat toch bij veel mensen, helaas ook bij huisartsen, het idee dat je menstruatiepijn maar moet 'verdragen' en dat het 'er nu eenmaal bij hoort'. Maar dat is niet zo! Je huisarts hoort je hier bij te helpen. Vertel heel duidelijk wat je klachten zijn (niet: 'ik heb pijn' maar 'ik heb drie dagen per maand zoveel pijn dat ik er misselijk van word en me nergens op kan concentreren' bijvoorbeeld) en vraag ook om concrete hulp, bijvoorbeeld om de pil, een doorverwijzing naar een specialist, of andere vormen van pijnbestrijding.

Ik had van jongs af aan een hele zware menstruatie, tot ik de pil ging gebruiken. Helaas is m'n menstruatie nu nog steeds heel pijnlijk, maar ik slik de pil meestal maanden door, dus heb ik er in ieder geval minder vaak last van.

Er zijn nu ook lichtere pillen (zoals bijvoorbeeld Yasmin) en verschillende pillen hebben verschillende bijwerkingen. Als je voor het eerst de pil gaat slikken, is het dus mogelijk om eerst een paar verschillende uit te proberen, tot je de beste voor jou hebt gevonden.
Mocht je inderdaad aankomen van de pil (en dit zal niet meer dan 2 of 3 kilo zijn) bedenk dan: wat is belangrijker? Die paar kilo of je gezondheid?

Ik heb trouwens ergens gelezen over menstruatiepijn, dat je pijnstillers al moet nemen vóórdat de pijn opkomt, in plaats van als je al pijn hebt. Als je elke maand hetzelfde probleem hebt, weet je vanzelf op welk punt de pijn komt opzetten. Bij mij persoonlijk werkt paracetamol helemaal niet. De variant met coffeïne schijnt beter te werken. Ik gebruik zelf ibuprofen, maar hier moet je wel veel voorzichtiger mee zijn. Ook kan het problemen geven met je maag, dus is het belangrijk altijd van te voren iets te eten.

Overigens kun je zelf ook wat dingen doen om ervoor te zorgen dat je minder last hebt van je menstruatie. Je zult misschien de neiging hebben om op de bank te kruipen en chocolade te eten: hoewel dit volledig begrijpelijk is, kun je dit het beste niet doen.
Als je zorgt dat je gezond eet (bruin brood, fruit, groenten, etc.) en ook nog een beetje beweegt (ga sporten, dansen, winkelen, iets waar je je prettig bij voelt) dan zul je er iets minder last van hebben.
Je kunt meer tips vinden op bijvoorbeeld: http://www.dysmenorroe.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Bijvoorbeeld cyste, verkleving of een vleesboom. Ik zou eerst naar de arts gaan om dit uit te sluiten. Wanneer dit goed is kan je je voedingspatroon aanpassen. Heb even een link voor je opgezocht wellicht helpt dit je verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb toevallig gisteren gelezen in een tijdschrift dat 'endometriose' niet snel door huisartsen word herkend.
Vraag dus aan je huisarts of je geen endometriose hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had een verkeerde bron toegevoegd. Hier de juiste:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tijdens mijn menstruatie ook altijd erg veel pijn. Ik gebruik Aleve, bij mij werkt dat op zich wel.
Maar ik slik de pil 3 maanden door, zodat ik maar 4 keer in het jaar menstrueer.
De pil vermindert ook de pijn (vraag aan je huisarts welke geschikt daarvoor is)
De pil doorslikken kan ook absoluut geen kwaad!
Kijk daar eens naar!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paracetamol - rommel. Er zijn zelfs mensen die zelfmoord ermee plegen, dus verstandig dat u 24 in 3 dagen teveel vind. Verslavend is het in grote lijnen niet, maar bij veelvuldig gebruik kan je hoofdpijn krijgen als je geen paracetamol neemt.

Ik klikte net op een reactie, iemand had het over Aleve. Kijk ook daarmee uit, ik ken iemand die is bijna doodgegaan omdat zijn lichaam er verkeerd op reageerde (stond van binnen uit in "brand").

Zoek alstublieft een passende oplossing, aangezien het steeds terug blijft komen! Zorg voor professioneel advies, want het kan een lichamelijk probleem zijn:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2282
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het bij jou zo erg is, zou ik er zeker mee naar de dokter gaan.

De ene pijnstiller is de andere niet, dus probeer goed uit wat voor jou werkt. Bij mij werkt paracetamol absoluut niet, maar ibuprofen prima.

Wat verder ook goed wil helpen als je flink pijn hebt, is even een flinke lichamelijke inspanning doen. Een rondje gaan rennen, een stuk flink doorfietsen, sporten, dat soort dingen. Het klinkt tegenstrijdig, maar het werkt vaak wel.

En wat uiteindelijk voor veel vrouwen heel goed helpt, en dit ga je niet grappig vinden: een kind krijgen! Daar rekt je baarmoeder van uit waardoor hij daarna minder hard kan 'krampen'. Dus je zult waarschijnlijk echt niet je hele leven zo'n pijn hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die laatste alinea, die doet echt de deur dicht! Dat is een opmerking uit het stenen tijdperk en werkelijk niemand is daarmee geholpen, bah. Dikke -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het helpt ECHT! Sinds ik wat kinderen gebaard heb, heb ik er een stuk minder last van. En dat geldt ook voor mijn vriendinnen. Ik raad haar toch niet aan om maar meteen zwanger te worden? Pft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 21 en echt ik wil eerst een carriere opbouwen diploma halen en op mijn eigen teentjes staan. Dus ik wil geen kind krijgen van een man die ik niet eens genoeg kan kennen binnen een week. Zelfs na 3 jaar was mijn vriend vreemd gegaan. Ik zou beter dan deze pijn lijden dan een kind krijgen van een man die niet eens fatsoenlijk papa kan zijn. Ik wil echt niet alleen blijven zonder diploma met mijn ontschuldige kindje.
Ik heb zelf ook altijd heel veel last gehad van menstruatiepijn.. Ik ben hier vaak voor naar de dokter geweest.
Eerst aan de pil.. Toen een lichtere pil.. Toen een zwaardere pil..
Toen zwaardere pijnstillers.. (Uiteindelijk naproxen, aan het begin van de dag 1600 mg (!), en elke 4 uur 800 mg erbij..
Toen moest ik de pil gaan doorslikken.. Ik mocht maximaal 3x per jaar ongesteld worden.. Het kon geen kwaad en het was volgens mijn dokter nergens voor nodig om zo vaak ongesteld te worden.. (?)
Dat ging goed.. Alleen die keren dat ik ongesteld was was het dus nog erger met de pijn.. Zo erg dat ik een week thuisbleef van school, werk, sport enz..
Daar kwam bij dat als ik een week geen pil had geslikt, na 5 maanden elke dag een pil slikken, ik het vaak vergat in de eerste week dat ik weer moest beginnen.. Niet echt handig dus..
Weer terug naar de dokter, en die raadde me een mirena spiraaltje aan.. Nu weet ik niet hoe oud je bent.. Maar ik was 22 toen ik hem liet zetten, heb nog geen kinderen.. En het zetten van dat spiraaltje deed bij mij megaveel pijn! Na het zetten heb ik nog een week pijn gehad, wat mij overigens wel vrij logisch leek, omdat je ongesteld moet zijn op het moment dat ze hem zetten..
Maar dat is nu anderhalf jaar geleden, en ik ben sinds het zetten niet meer ongesteld geweest! :-)
Een spiraaltje gaat 5 jaar mee, dan moet ie eruit, en kun je kiezen of je een nieuwe laat plaatsen..
Ondanks de pijn van het zetten zou ik het zo weer doen over 3,5 jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga eerst eens naar de huisarts die kan misschien wel een oorzaak vinden waarom jij zoveel pijn heb ik weet niet of je aan de pil bent want dat kan ook helpen of anders misschien een andere pil dus ga gauw naar je huisart en blijf van die paracetamols af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens mijn opleiding leerden wij dat "in principe" een menstuatie pijnloos zou 'behoren te zijn'. Ontzaggelijk veel vrouwen weten beter! (en ik, als man, heb inmiddels aardig wat 'sidekick' ervaring ;-) )

Wanneer het menstrueren werkelijk ZO pijnlijk is (zie de hoeveelheid paracetamol), dan is het zinvol dat je een keer naar een gynæcoloog gaat! Uiteraard via je huisarts, en vráág daar ook expliciet om! [want vaak wil een HA graag zelf dergelijke problemen oplossen] Eventueel kun je met de gynæcologische arts bespreken of je misschien een wat lage pijndrempel hebt. Maar dat is iets voor dán. Laat er eerst maar eens naar kijken!

Let op: EEN DERGELIJKE VRAAG IS NOOIT STOM!!!

Sterkte!