Waarom zou je (normale) koorts bestrijden?

Koorts is (meestal) toch iets goeds? Tenminste, normale koorts toch wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk dat koorts een afweer is, maar de kerntemperatuur van ons lichaam moet binnen nauwe waarden worden gehouden.

Door de koorts is de kerntemperatuur te hoog en bij langdurige koorts kan dat erg gevaarlijk zijn. Daarnaast droog je door het zweten ook sneller uit. Belangrijker is om het vochtverlies in de gaten te houden door het regelmatig drinken van water, geven van een ORS (zout)oplossing of een infuus (bij ziekenhuisopname).

De temperatuur opnemen kan dan wel helpen om te bepalen of de koorts echt hoog is (boven de 40 / 41 graden) en of je deze moet remmen. Doorgaans is het wel prettig om een paracetamol te nemen tegen de spierpijn. Dit zal ook licht koortsremmend zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Quote "Koorts is een natuurlijke reactie van ons lichaam ingeval van een infectie. De verhoogde temperatuur versnelt de productie en de activiteit van de fagocyten (witte bloedcellen die microben doden en opruimen) en versnelt de aanmaak van antistoffen en andere stoffen die nodig zijn bij de verdediging van ons organisme. Koorts heeft dus een nuttig effect. Zolang ze weinig of geen klachten veroorzaakt, moet koorts dus niet behandeld worden. Voor de gevarengrens van koorts bestaan duidelijke richtlijnen. Een rectale temperatuur boven 40 C is gevaarlijk, kan schadelijk zijn en vraagt om een onmiddellijke behandeling. Vanaf een temperatuur boven 38,5 C doet men er echter goed aan de toestand van het kind en de evolutie van de temperatuur nauwgezet te volgen. Vaak is koorts immers een eerste signaal dat er iets aan de hand is. Oudere kinderen en volwassenen kunnen duidelijk aangeven wanneer ze zich niet goed voelen en er iets ernstig mis lijkt te zijn. Zuigelingen en kleine kinderen kunnen dit niet. Wanneer een kind koorts heeft, maar verder vlot actief en alert blijft, is er vermoedelijk weinig aan de hand. "

Toegevoegd na 4 minuten:
Professor knockaert heeft er een boek over geschreven:

http://www.kalliope.be/boek5_2.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je rectaal de temperatuur meet met een kwikthermometer is 40 graden de kritische grens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, niet voor niets had ik ook al meteen geschreven dat de reactie op de infectie waaronder dus de koorts te hevig kan worden en je dan wel moet ingrijpen.
Alleen wordt er nu vaak al ingegrepen bij 1 graad verhoging...dat is mi. aan de vroege kant.
@Som
Boven de 40 graad wordt inderdaad kritisch, ik ben een keer met 41+ (NA gebruik koortswerende medicijnen) naar het ziekenhuis vervoerd...zware voedsel reactie (allergie want alleen ik was ziek de andere eters niet) Dat is de bijna grens van het leven...

Andere antwoorden (1)

Terechte vraag. Een normale koorts hoef je niet te bestrijden, het is de afweer reactie van je lichaam tegen een infectie.
Pas als dit niet overgaat moet je de oorzaak van die koorts, de infectie dus gan bestrijden of als deze reactie dermate hevig wordt dat de koorts zelf gevaarlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak nemen mensen een paracetamolletje, terwijl de koorts toch meestal vanzelf overgaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat paracetamolletje nemen mensen over het algemeen meer tegen de pijn dan tegen de koorts. Sowieso is paracetamol maar licht koortsverlagend. Die pijn gaat natuurlijk ook wel vanzelf over, maar intussen heb je wel pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ Dank je voor je antwoord. Je bent me daarmee voor.
Paracetamol is inderdaad een pijnstiller met ook koortsverlagende werking.
Aspirine (de echte bedoel ik) is ontstekings remmend en koortsverlagend. Die 2 worden dus verschillend gebruikt.