Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer zijn de gevolgen van roken onomkeerbaar?

Ik heb een vriend die ik sinds de basisschool al ken. Hij rookt ook bijna net zo lang. Ik denk dat hij voor het eerst begon in groep 7, erg vroeg dus. Met de start van het nieuw jaar heeft hij eindelijk besloten het roer eens om te gooien, maar of dat zinvol is? Wanneer zijn de gevolgen van roken onomkeerbaar? Hij is nu 23 jaar.

1.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat hij nu stopt heeft zeker zin. Of en wanneer het onomkeerbaar is, is afhankelijk van zijn genen, verdere gezondheid en leefstijl enz. Dus: stoppen, zeker als jongvolwassene, heeft altijd zin
tinus1969
3 jaar geleden
Of het onomkeerbaar is, is de verkeerde vraag. Een deel van de schade is misschien onomkeerbaar, maar langer roken zal zorgen voor nog meer onomkeerbare schade.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De gevolgen zijn nooit helemaal omkeerbaar. Zelfs af en toe roken kan permanente, onomkeerbare schade aan de cellen veroorzaken.

Het is wel zo dat je na 15 jaar stoppen je lichamelijk weer op hetzelfde niveau als een niet-roker bent. Je kans op ziektes is afgenomen, je conditie is omhooggegaan en je voelt je een stuk gezonder en fitter. De gevolgen van roken zijn dus voor een groot deel omkeerbaar.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding