Je lichaam haalt energie uit (opgeslagen) vetten, eiwitten en koolhydraten, die worden verbrandt. Hierdoor ontstaat energie, maar net als bij andere verbrandingsproducten, ook afval. Een van deze afvalstoffen noemen we melkzuur. Wanneer door een slechte doorbloeding het melkzuur sneller aangemaakt wordt dan afgevoerd, vormt er een ophoping van melkzuur in je spieren. Als dit melkzuur dan in aanraking komt met pijnpunten van de zenuwen, gaat er een signaal van je spieren door de zenuwen naar de hersenen en heb je spierpijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zijn overbelast en doen daarom pijn.Na een paar dagen is de spierpijn meestal wel weg.Is dat niet het geval,zou ik even naar een dokter gaan,misschien is er dan iets ernstigers aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij overmatig gebruik van spieren die je normaal niet zo vaak gebruikt ontstaan er giftige afvalstoffen die weer uit het lichaam moeten.
Meestal heb je de tweede dag het meeste last van spierpijn en gaat het daana weer vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers al hebben uitgelegd: Bij overbelasting van de spier hoopt zich in het spierweefsel melkzuur op. Hierdoor kan de spier verstijven, met kramp als gevolg.

Met voldoende rust gaat spierpijn binnen enkele dagen meestal vanzelf over. Om de pijn te verlichten kun je de spieren warm houden door geregeld warme douches of baden te nemen, warme kleding te dragen of een infrarood lamp te gebruiken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Kleine toevoeging: Blijf in beweging. Op deze manier blijven je spieren warm en soepel. Je voorkomt hiermee dat ze nog stijver gaan aanvoelen. Door te blijven bewegen kunnen afvalstoffen uit spier en bloed worden weggewerkt, en zo gaat niets 'op slot' zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afvalstoffen = melkzuur en dat voelt aan als pijn. Ook statines (het gmiddel dat je moet slikken tegen een te hoog cholestorol gehalte zorgt voor melkzuur in je benen) en geeft dus een pijnbeleving.