Waarom steeds geen gevoel in mijn benen bij drinken van alcohol?

Het valt mij sinds kort op en het is heel vervelend als ik met vrienden ben en/of alleen thuis zit. Ik slik antidepressiva's voor mijn angst en depressie klachten. Meestal heb ik in het weekend wel even zin om mijn hoofd leeg te maken. Dan zet ik een muziekje aan en drink dan een avond wijn. Voor ik begin met het drinken van wijn neem ik 1 diazepam en oxazepam in van 10 mg, dat zorgt ervoor dat mijn hoofd helemaal leeg is in combinatie met alcohol die avond.

Maar wat er na een tijdje gebeurd is, is dat ik geen gevoel meer heb in mijn voelen. Ik kan mijn tenen niet bewegen en mijn benen beperkt bewegen. Ook als ik met vrienden drink met medicatie krijg ik dit. Er zijn mensen die dan schrikken en iemand had zelfs een keer de ambulance gebeld omdat die persoon dacht dat ik een beroerte had.

Wat is de oorzaak van dit en hoe kan ik het gevoel blijven houden zonder mijn alcoholgebruik te moeten veranderen?

3 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is je al lang verteld dat je je lichaam kapot maakt met je drank en drugs gebruik
Eric1993
3 jaar geleden
@Ritsuka Er zijn hele groepen mensen die elke weekend drinken. Die maken hun lichaam niet kapot, maar omdat ik een wijntje drink ben ik mijn lichaam aan het verwoesten? Die redenering snap ik niet helemaal.
Griffin
3 jaar geleden
@Eric "omdat ik een wijntje drink ben ik mijn lichaam aan het verwoesten?"
Het woord wijn verkleinen tot wijntje maakt het niet minder onschuldig.
Als jij stelselmatig drinkt, dan kun je niet ontkennen dat het slecht voor je is. Samen met pammetjes is helemaal geen goed idee. Ik heb even de bijsluiter erbij gepakt: https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h108992.pdf
En er staat: drink GEEN alcohol het kan de sedatieve werking versterken. Als jij je hoofd leeg wil maken dan moet je gaan hardlopen o.i.d. Als hardlopen je niet ligt, dan een goeie northern-light...
Amadea
3 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld
- https://www.dvn.nl/leven-met-diabetes/voeding/alcohol
- https://www.alcoholinfo.nl/combinaties/hoe-gevaarlijk-is-alcohol-drinken-met-een-anti-depressivum Overmatig alcoholgebruik leidt tot zenuwschade (alcoholische neuropathie). Hierdoor krijgt de patiënt te maken met gevoelloosheid die vooral in de voeten optreedt. Sommige patiënten met diabetes mellitus ontwikkelen diabetische neuropathie. De zenuwen zijn hierbij beschadigd als gevolg van slecht gecontroleerde suikerziekte. Dit gaat gepaard met een doof gevoel, tintelingen en pijn in de voeten. Indien de symptomen van diabetische neuropathie ernstig zijn, zijn ook de benen getroffen.
Erna55
3 jaar geleden
Lees eens : https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/664540/gevaarlijk-medicijnen-gebruikt-daarbij-alcohol/
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik weet welke vragen je eerder hebt gesteld Eric, het gaat niet om 'één wijntje'
TurfGraver
3 jaar geleden
".. hoe kan ik het gevoel blijven houden zonder mijn alcoholgebruik te moeten veranderen?"
Tja, waarom zou je ook?
Ondanks dat bijsluiters, adviezen en je lichaam anders suggereren gewoon lekker doorgaan.... :x
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Eric1993
Als je van 1993 bent heb je echt een probleem. Als ik al jouw vragen lees gaat het voornamelijk over alcohol en medicijnen. Je doet er verstandig aan om dat eens met de huisarts te bespreken. Het alternatief is om gewoon door te gaan met het leeg maken van je hoofd. Uiteindelijk wordt het zó leeg, dat je over 10 tot 20 jaar volslagen dement bent en DAN is je hoofd echt leeg. Heb je nergens meer last van. Aan jou de keus, maar die moet je NU maken.
paulus811
3 jaar geleden
Helemaal eens met de reactie van Elder161. De huisarts is de enige die hier iets zinnigs over kan zeggen en laten we heel eerlijk zijn, iemand van 27 (schat ik) wil gewoon graag af en toe een drankje doen, medicijnen of niet. Ik heb ook medicijnen en heb ook af en toe een biertje, mijn huisarts begrijpt dat en veroordeelt het ook niet. Je kunt 100 worden met alleen rauwe worteltjes en sla, of 80 met af en toe een drankje. Ik ga dan liever voor 80.... Natuurlijk generaliseer ik, want ik ken de medicijnen niet en de hoeveelheid alcohol niet, maar gewoon eerlijk bespreken met de huisarts is het beste advies.
Pieterke
3 jaar geleden
Eric1993: Je schreef in een reactie bij een andere vraag van je dat je zo goed op je gezondheid bent gaan letten. Dat strookt niet helemaal met wat je in deze vraag vertelt. Volg het advies van anderen hier op en ga inderdaad eens met je huisarts praten en laat je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater. Ik denk dat jij meer begeleiding nodig hebt, gezien je eerdere vragen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
je mag bijvoorbeeld al helemaal niet eens een paracetamolletje innemen als
je een paar glazen bier of drank ophebt, dan kun je in coma raken.
verder zou ik de bijsluiter eens goed lezen, want bij de meeste medicatie
is alcohol uit den boze. met die klachten kan je beter stoppen met drinken
en iets anders verdovends proberen zoals hop thee, of dergelijke smart
drugs welke niet schadelijk kunnen zijn of geen bijwerkingen geven.
Ritsuka
3 jaar geleden
Oktober 2017 deed je dit ook al. https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/629889/gevoel-benen-alcohol-drink/

Het beste antwoord

Alcohol heeft op zichzelf al een werking. Ook antidepressiva's hebben een verdovende werking. Daarbij is het zelfs zo dat alcohol het verdovend effect van antidepressiva's versterkt.Je hebt dus 2 "middelen" met een verdovend effect, waarbij deze twee elkaar ook nog eens versterken.

Ook diazepam heeft een verdovend effect en oxazepam heeft een versuffend effect. Dit allen bij elkaar zorgt dus hoogstwaarschijnlijk voor de gevoelloosheid.

Hier is geen oplossing voor zonder je alcoholgebruik te veranderen. De enige mogelijkheid zou dus zijn om je alcoholgebruik te verminderen of je medicijngebruik te veranderen. (LET OP!!! Hiermee zeg ik ABSOLUUT NIET dat je je medicijnen niet meer moet innemen. Wellicht kan je je medicijnen nemen op een ander tijdstip van de dag, bijvoorbeeld in de ochtend. Ik weet niet of dit mogelijk is dus BESPREEK DIT MET JE ARTS).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Eric1993
3 jaar geleden
@4pokes500 Dank voor uw antwoord. Ik had al een vermoeden dat het komt doordat ze elkaar versterken en het hard aankomt op mijn lichaam. Het probleem is: Als ik stop met de medicijnen komen paniekaanvallen terug, als ik geen alcohol drink, dan heb ik geen ontspanning in het weekend. Dus zo doorgaan is de enige manier denk ik dan. Denkt u dat dit grote gevolgen kan hebben? Want de volgende keer voel ik alles weer en functioneert alles aan mijn lichaam weer zeg maar.

Andere antwoorden (1)

Diazepam is een spierverslapper en alcohol versterkt de werking er van. Dit is dus een onvermijdelijk effect en bovendien een teken dat je teveel van beide hebt gebruikt.