Zit er 50 gram shag in een pakje van 50 gram?

Ik heb het gemeten met een digitale weegschaal. Een vol pakje weegt in de verpakking 54 gram en een leeg pakje(tarra) 5,5 gram.
Dat scheelt dus 1,5 gram. Het is niet veel maar toch zou het een vorm van oplichting kunnen zijn.
Heeft iemand anders die ervaring ook?
Ik zet het maar in de meningen omdat het misschien suggestief is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is geen oplichting. Dat zou het zijn als er systematisch op minder dan 50 gram zou worden afgevuld.

De machines zijn ingesteld op een bepaald afvulgewicht. Bij een "gewone" vulmachine is het niet mogelijk om duizenden producten op exact hetzelfde gewicht af te vullen. Toleranties naar beide kanten van de norm zijn toegestaan binnen bepaalde marges. Je ziet op producten wel eens een kleine letter 'e' staan achter het gewicht/de inhoud ten teken hiervan.

Berekend over de grote massa moet het gemiddeld wel kloppen.

(Kom je wel bij een slager? Daar wordt vaak bij iedere klant "iets meer" afgesneden dan de klant bestelt, nooit minder. Maar bij een verpakkingsmachine mag deze "techniek" niet worden toegepast.)

Toegevoegd na 9 minuten:
Van Wikipedia:

"EEG-teken of geschat-symbool (Engels: Estimated symbol) genoemd) is een teken dat lijkt op een kleine letter e en dat in Europa op voorverpakkingen te vinden is die zijn afgevuld in overeenstemming met de Europese Richtlijn 1976/211/EEG. In Nederland was deze Richtlijn geïmplementeerd in het Hoeveelheidsaanduidingenbesluit en is per 1 januari 2015 vervangen door het Warenwetbesluit hoeveelheden voorverpakkingen.

De reikwijdte van het Besluit beperkt zich tot voorverpakkingen met een vooraf bepaalde gedeclareerde hoeveelheid tussen 5 g of ml en 10 kg of l, die zijn afgevuld zonder dat de consument aanwezig was en waarvan de hoeveelheid product niet gewijzigd kan worden zonder de verpakking te openen of beschadigen.

Het symbool geeft aan dat:

@    het gemiddelde van de werkelijke hoeveelheid product van de voorverpakkingen in een partij ten minste gelijk is aan de gedeclareerde hoeveelheid, en
 @   slechts een gering aantal voorverpakkingen een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel, en
 @   geen voorverpakking een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus twee keer de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel

Toegestane onnauwkeurigheid:
Aangeduide hoeveelheid (g of ml) % fout abs. fout
Van 5 tot 50 9
Van 50 tot 100 4,5
Van 100 tot 200 4,5
Van 200 tot 300 9
Van 300 tot 500 3
Van 500 tot 1000 15
Van 1000 t/m 10.000 1,5

(.. )"