Is nicotinekauwgom net zo slecht als sigaretten?

Hoi
Ik wil stoppen met roken, maar ik merk nu al dat het zonder enige hulp niet lukt. Helaas ken ik niemand in de buurt die ook wil stoppen, dus wil ik kauwgom gaan proberen. Er zit nicotine in, maar word je daar dan ook niet verslaafd aan? Want nicotine is hetgeen waar je verslaafd aan raakt. Wie kan mij daar duidelijkheid van geven?
Bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K
Castle
6 jaar geleden
Ik ben na 16 jaar roken 'cold turkey' gestopt. Je krijgt door nicotinekauwgom nog steeds rotzooi in je lijf. Daarnaast is het slecht voor je tanden. Het is niet makkelijk maar het is iets waar je doorheen moet. Nicotinepleisters en kauwgom lijken mij onzin. Je hebt ook je leefgewoonte. Je steekt een sigaret op na het eten of bij stressmomenten. Misschien rook je omdat je pauze hebt en daarna niet meer kan roken. Je zal veel af moeten leren en het is alleen mogelijk (in mijn beleving) als je stopt 'cold turkey'. Neem wat vakantiedagen en probeer daarin te stoppen voor de eerste dagen ( en de hardste klap). Dit is wat voor mij werkte. Ik beloof niets maar praat puur uit eigen ervaring. Ik heb nu 14 jaar niets meer gerookt.
Rieneke1
6 jaar geleden
Sigaretten zijn veel en veel slechter, door de vele toegevoegde (kankerverwekkende in sommige gevallen) stoffen. Kauwgom kan een prima hulpmiddel zijn. Ik was meer dan 40 jaar een zware roker, en ben er van af gekomen door eerst over te gaan op dampen met nicotine, en toen via de kauwgom naar 0 . Ik rook nu al 4 jaar niet meer, en dat bevalt heel goed. Probeer wat voor jou werkt, succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je zonder "hulp" niet kunt stoppen ben je er eigenlijk niet klaar voor. Nicotine kauwgom en snoepjes stellen alleen je lichamelijke afkick uit. En die is na een week over. Na een week vraagt je lichaam niet meer om nicotine. Dus waarom zou je dan weken of maanden nicotine innemen? Die kauwgom en pleisters helpen niet bij de mentale afkick. Na een week is het de gewoonte die je moet afleren. De gewoonte is veel moeilijker af te leren dan de daadwerkelijke afkick van nicotine. Als je kauwgom of pleisters oid neemt, houd je je lijf en geest voor de gek.
Het beste stop je cold turkey met helemaal geen vervanging. Ook geen biertje of snoepjes of eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na vele pogingen tot stoppen, ik was er duidelijk niet klaar voor, jaren later hulp gezocht. Helaas met kauwgom en pleisters lukte het me niet. Afscheid genomen van de 'stoppen met roken'poli kliniek na ca. een jaar kwakkelen.
Ineens , na weer een jaar?, lukte het me wel 'Cold Turkey'. Dag na dag, niet vooruit kijkend maar per uur bijna... haal ik 12.00 uur? haal ik 18.00? Het lukte! Deze keer zonder allerlei hulpmiddelen, nooit aan de medicijnen aan Champix toegekomen , te duur , en nu lukte het op karakter :P
Na meer dan 40 jaar stevig of veel roken ik was een zware roker. Ben nog steeds zo blij! en ook trots. Het is het beste dat ik ooit gedaan heb, alweer 7 jaar geleden. .

Antwoorden (1)

Net zo slecht? Nee, want door de werking blijf je niet verslaafd, daar gaat het juist om. **
Met de pleisters wordt langzaam de behoefte naar een sigaret minder omdat de nicotine door de pleister in het bloed komt. De trek naar de volgende sigaret vermindert. Hierdoor worden de afkickverschijnselen minder heftig dan wanneer je ‘Cold Turkey’ zou stoppen.
Het nicotinegehalte gaat in geleidelijke stapjes naar beneden en wordt niet in een keer tot 0 omgezet.

——-Het is wel een gegeven dat je alleen kunt stoppen als je het zelf wilt. Niet omdat iemand anders het nodig vindt, nee, je moet het zelf willen. Dit is essentieel.——-

** Het lukt niet iedereen om te stoppen met de nicotinepleisters. Voor echt zware rokers is er de mogelijkheid van stoppen met medicijnen. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh maar ik wil heel graag, ben afgelopen maandagnacht per direct gestopt, heb het tot vanavond volgehouden, ik werd echt niet vrolijk meer, trillen, zweten, moe enzo. Dus dacht, ik wil hulpmiddelen gebruiken, en dacht aan kauwgom of pleisters idd. Maar dan ga ik dat gebruiken dus, bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Johan, je bent al gestopt... Cold Turkey!
Ik ben geen expert op het gebied van deze pleisters of kauwgom. Morgen snel naar de drogist of informeren bij de apotheek? kan allebei.
Succes hoor!