Wat is beter: weinig drinken kater of veel drinken geen kater?

Ik drink haast nooit alcohol.. ik had na 3 biertjes de volgende dag een lichte hang-over en kater. Ik begreep dat het kan verschillen per persoon hoe gevoelig iemand ervoor is en dat dit kan liggen aan het lichaamgewicht (vochtpercentage).

Nu had ik twee vragen:

1. Wat is gezonder voor je lichaam weinig drinken en een kater hebben of veel drinken en geen kater hebben (ik denk weinig drinken en een kater)

2. Wat is beter voor je hersenen? weinig drinken en een kater hebben of veel drinken en geen kater hebben (ik denk wederom weinig drinken en een kater)

Ik denk dat de hersenen namelijk al te erg zijn beschadigd (verdoofd zijn) als je geen kater meer ervaart bij teveel drank en het dus wel blijft verslechteren maar je het niet meer merkt. IK BEN BENIEUWD HOE DIT IN ELKAAR ZIT!

Toegevoegd na 1 uur:
Minder drinken gaat over mezelf die weinig drinkt en een kater krijgt ... Tegenover een persoon die vaak drinkt en geen kater krijgt. Wat is gezonder en minder schadelijk.

Als ik bijvoorbeeld vaker drink dan wordt mijn kater ook minder en kan ik er veel beter tegen (jaren terug ervaren)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
tinus1969
6 jaar geleden
Hoe kom je aan de variant veel-drinken-geen-kater? Als je van weinig drinken al een kater hebt, heb je die na veel drinken (en verder gelijke omstandigheden) zeker.
TurfGraver
6 jaar geleden
Veel WATER drinken is beter. ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een kater ontstaat door een tekort aan vocht (water) in de hersenen.
Door (naast je alcohol houdende drank) ook een paar glazen water te drinken voorkom je dat vocht tekort. Desnoods drink je dat water (en een paracetamolletje) pas thuis, vlak voor het slapen gaan. (Kun je tóch nog de stoere jongen uit hangen ;-p)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969 weinig drinken een kater (bij iemand die gemiddeld weinig drinkt) tegenover veel drinken en geen kater (bij iemand die gemiddeld veel drinkt)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je je zorgen maakt om je hersenen of je lichaam in het algemeen, is 't het beste om helemaal niet te drinken (heb je ook geen kater).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002, ik ben recentelijk weer begonnen met een biertje in de maand. Ik heb 2 jaar alcoholvrij geleefd. Ik maak me er geen zorgen om maar ik vraag het me wel af. Meer om er achter te komen. De vraag (die had zij 4 weken terug gesteld) kwam van een vriendin die morgen haar verjaardag viert. Dan kan ik haar ook even een antwoord geven op haar vraag ;-) - Bedankt Tinus!

Het beste antwoord

Weinig alcohol drinken is gezonder dan veel drinken. Punt.

Een kater is één van de direct voelbare gevolgen van alcohol. Een kater ontstaat vaak door uitdroging (= meer uitplassen dan je drinkt, alcohol werkt vochtafdrijvend). Een simpel middel tegen een kater is dus water of sap drinken (tijdens of meteen na het drinken van alcohol).
Als zodanig zegt een kater dus maar weinig over de schade die je werkelijk hebt opgelopen door alcohol.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helder, bedankt. Weet ik dat ook weer. Het hebben van een kater staat dus niet alleen verbonden met hersencellen afbraak maar met uitdroging. Thanks ;-)