Waar zijn de heroïne junks gebleven ?

Vroeger , in de jaren '80 van de vorige eeuw zag je in de grote stad vele , vele totaal verloederde heroïne gebruikers die bedelden , dingen stalen en hun spul gebruikten in steegjes, donkere hoeken en ( soms ) in de trein .

Nooit zie ik iemand meer hëroïne gebruiken in de grote stad waar ik woon . Waar zijn deze mensen terecht gekomen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Amadea
11 jaar geleden
Mis je ze dan? Wees blij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zijn allemaal dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet allemaal!!! hier op het marktplein willen er weleens junken rondhangen, maar of ze aan het bruin of wit zitten dat zou ik niet weten. andere mogelijkheid is: overleden, afgekickt, aan de coke of speed (geen bruin meer in ieder geval) of methadon nemen en de straatkrant verkopen of iets anders doen wat ook redelijk nuttig is voor de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door de crisis zijn er idd minder te zien, nee grapje hoor.

Antwoorden (8)

De junks zijn, als ze nog leven, nu tussen de 60 en de 70 jaar. Sommigen zijn nog steeds verslaafd, of tobben met de methadon (toevallig al zappend een interview met een 62-jarige vrouw gezien)
Ze zullen dus wel in kamertjes verkommeren, of met een stel bij elkaar wonen, als ze nog zelfstandig kunnen wonen.
Heroine is niet meer 'in' als verdovend middel, dus maakt (gelukkig, gelukkig!!!)veel minder mensen verslaafd als in de 70/80jaren.
(Ik neem aan, dat artsen, die toegang hebben tot heroine, nog steeds hier en daar verslaafd worden, met alle problemen van dien....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je, wat die artsen betreft, niet in de war met morfine?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn nu net zoveel verslaafden als 20-30 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, kikobob en Keesvi.
Morfine is nog altijd een enorme tricker voor artsen, niet heroine.
En kikobob: Ik denk dat er zelfs MEER verslaafden zijn dan 20-30 jaar geleden. Ze zwerven alleen minder snel op straat omdat er meer voorzieningen zijn gekomen voor deze mensen.
ook druggebruik is aan mode onderhevig.
heroine is niet meer in, al lang niet meer.
de gebruikers van toen zijn overleden, want heroine maakte veel slachtoffers.
enkelen zijn succesvol afgekickt, en hebben hun leven weer op de rails gekregen.
verder zijn het oudere mannen (en ook wel vrouwen) die in programma's zitten, en het min of meer onder controle hebben.
velen zijn hun wilde haren kwijt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb een tv-programma gezien een tijdje geleden, over heroïne-junks die in een project zaten, een pand aangekocht door de overheid en opgeknapt met nette kamers waarin al dan niet afgekickte verslaafden woonden met elkaar.
toen al sprak men over de eindigheid van dit project omdat de verslaafden al op leeftijd waren !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat de heroïneverslaafden van toen nu afgekickt zijn of in een of andere opvang zitten wil niet zeggen dat er geen gebruikers meer zijn. Goede vraag van GoldEnten: waar zijn ze gebleven? Ik vrees toch ergens op straat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat de meeste gebruikers niet meer spuiten maar Chinezen en daardoor minder zichtbaar zijn. Ze zijn bijvoorbeeld vrij redelijk gekleed en slapen bij het leger des Heils of een andere opvang.
Verder denk ik dat andere drugs nu populairder zijn , zoals crack en crystal Meth . Maar waardoor de overlast zo is afgenomen is mij een raadsel.
En gelukkig maar.

Sommige zijn overleden, sommige zitten in opvangcentra en weer anderen hebben een eigen huisje. Ook zullen er nog wel mensen rondzwerven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig wordt er methadon verstrekt aan heroïneverslaafden. Dit helpt bij het afkicken. Voor velen is het dus niet meer nodig om in donkere steegjes te gebruiken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwaar die twee minnetjes? Methadon is inderdaad het middel om heroïneverslaafden te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen min van mij. De heroine junks zijn er nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Methadon is eerder een middel om de hunkering naar heroine onder controle te houden: Junks die de beschikking hebben tot methadon gebruiken minder heroine en zijn minder gestresst en ziek wanneer heroine niet onmiddelijk beschikbaar is.
Methadon is echter maar zelden een complete vervanger voor heroine. Het wordt meestal samen gebruikt.
Een enkeling lukt het om af te kicken met methadon.
De junks uit de jaren 80 zijn inmiddels overleden of, voor een zeer klein percentage, afgekickt.

Verder zijn de paar overgebleven junks uit die tijd inmiddels bejaard, en maken gebruik van speciale voorzieningen voor oudere heroinegebruikers waardoor ze niet meer langs de straten hoeven te struinen.

Heroine junks anno 20012 zie je minder, omdat er inmiddels veel strenger wordt opgetreden tegen bedelende heroineverslaafden.
Bovendien zijn andere drugs in zwang gekomen, en zijn de voorzieningen en opvang voor hardnekkige heroineverslaafden beter georganiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we niet op de zaken vooruit lopen! Hoe het er in 20012 aan toe gaat zien we dan wel weer. Sorry Skusme ;) een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik wist dat 'ie zou komen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 20012 hebben we miljoenen mensen op andere hemellichamen wonen.
Maar dat terzijde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus tegen die tijd een heel andere vorm van 'high' zijn.
(en zonder heroine!)
De zus van een colllega is er een en wat ik van mn collega begrijpt staan alle junks onder toezicht van de gemeente. Ze krijgen gewoon een uitkering + toeslagen die beheerd wordt door een instantie. Van dit geld wordt de huur betaald en gwl. Ze krijgen zakgeld voor eten ed. ( wat vaak opgaat aan drugs) en wanneer het geld op is krijgen ze methadon. Dus ze zijn er gewoon wel maar niet meer op straat. En een echte structurele Oplossing is er niet.
Omdat deze mensen over het algemeen niet te helpen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ervvaar ik het ook ln mijn omgeving. Ze. Zijn er nog maar men weet ze zogenaamd beter van de straat te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet alle heroinejunks staan onder toezicht, helaas...
ronron1212
11 jaar geleden
Nee en er zijn nog meer verslavingen die veel ernstiger zijn luister is naar het nieuws en lees de krant.
"Busje komt zo" ( de Methadonbus) heeft zijn werk gedaan en dit leed is goeddeels gekanaliseerd.
Vergis je echter niet, de verslaving heeft nu misschien wel meer slachtoffers dan toen, al zijn ze minder zichtbaar.
Nu zijn er veel andere verslavingen BIJ gekomen, de opioid-verslaafden mengen zich met mensen die verslaafd zijn aan allerhande medicijnen (benzodiazepinen) amfetaminen, cocaine, en wat men softdrugs noemt (stoffen die op basis van THC werken.
daarnaast heb je gokverslaafden, gameverslaafden etc.
De psychologische afhankelijkheid is VEEL moeilijker te keren dan de (puur) lichamelijke, op die van sommige SSRI's en Barbituraten na zijn zijn de lichamelijke verslavingen na enige weken wel verdwenen....
In wezen is er een vermenging ontstaan tussen mensen die medicijnen nodig hebben tegen een ziekte/symptoom di OOk verslavend is (dat medicijn bedoel ik) en mensen die verslaafd zijn aan wat we nu medicijnen noemen en daarom deze middelen blijven gebruiken.

Zo gingen veel herione gebruikers over op benzodiazepinen (om met name de angst voor de afkickverschijnselen te onderdrukken) waarna ze verslaafd raakten aan de benzodiazepinen waarvan valium de bekendste is.

Enige jaren geleden is de stofkam door de "benzogebruikers" gehaald en toen zijn er veel mensen gestopt met deze groep medicijnen en de groep die ze als feitelijke medicatie gebruikte voelde zich vernederd omdat ze over dezelfde kam geschoren werden als "verslaafde benzogebruikers".

Ikn deze "vergaarbak" zijn heel wat heroinegebruikers "verdwenen" maar er is onrecht aangedaan aan velen die of de dupe waren geworden van "voorschrijfgedrag"van artsen of mensen die werkelijk deze medicijnen nodig hebben voor epilepsie, paniekstoornissen en/of neurologische problemen als spierspasmen.

Dus de straat lijkt "schoon" omdat de slingerend rivier is getemd tot een recht kanaal met hoge wanden.

Het is ABSOLUUT NIET mijn bedoeling, patienten, verslaafden, gebruikers en voorschrijvers of wie dan ook te beledigen, met de kennis die men toen had zijn veel artsen integer omgegaan met medicatie die later veel haken en ogen bleken te bevatten.

Helaas bleek soms ook geknoeid te zijn met onderzoekgegevens waardoor bijwerkingen van middelen
pas (veel) late ontdekt zijn.

Zo is heroine uitgevonden om een opioid te krijgen die beter werkte en minder verslavend was, de afloop van dat verhaal kennen we.
Een verslaafde is nimmer te benijden en goede hulp zet meer weg dan (maatschappelijke) veroordeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al heel wat jaren zijn heroïne gebruikers in aantal gedaald omdat er een overvloed andere vervangende middelen op de markt zijn gekomen.

Bovendien heeft elke overheid in elk land er om diverse redenen behoorlijk wat voor over om dat soort taferelen uit de jaren 80 uit het straatbeeld te houden.

Uiteraard zijn er ook al heel wat van die gebruikers van toen overleden en zoals je wellicht zelf ook wel weet zijn er heel wat van hen in open en gesloten instellingen terecht gekomen.

Los daarvan is het niet zo dat er minder drug gebruikers zijn, integendeel. Er zijn echter meer drogerende middelen die je openbaar kan gebruiken zonder dat het opvalt.

Wist je trouwens dat de mens in de hersenen over een natuurlijk intern cannabis systeem beschikt en dat je dat op natuurlijke wijze via de Glimlach of langdurige en diepgaande meditatie activeert? Dus veelvuldig Glimlachen (zeker in groep) heeft hetzelfde effect als extern drug gebruik en je hebt er niet de ongewenste neveneffecten van en.... het is bovendien gratis.

Liefs en Mega Big Smile van me