Waarom zijn drugs zo slecht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogal afhankelijk per soort. De meesten zijn op zich niet zo slecht, vaak stukken beter en gezonder dan alcohol. Door regelgeving ontstaan de meeste problemen.
Slechte kwaliteit, hoge kosten, sociaal isolement, enzovoorts.
Slechte kwaliteit zorgt weer voor de meeste gezondheids problemen.

Antwoorden (2)

Omdat je van drugs zowel lichamelijk als geestelijk afhankelijk kan worden. Dit kost uiteindelijk veel geld en het draait op een gegeven moment alleen nog maar om drugs.

Drugs kunnen wel goed toegepast worden. Denk maar aan wiet, wat verlichting geeft aan diverse medische klachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De schadelijkheid van drugs komt voort uit een viertal zaken. De meest bekende is natuurlijk de drug zelf.
Zo zijn XTC en amfetaminen in staat om hersencellen te beschadigen en vrijwel elke drug die je inneemt middels roken is direct schadelijk voor je longen.
Cocaïne zorgt bijvoorbeeld voor een toename van de hartslag en vernauwing van de bloedvaten, waardoor het hart meer zuurstof nodig heeft, maar dit moeilijker tot zich kan nemen. Tevens onderdrukt het vermoeidheid en zorgt dar voor uitputting.

Het verschil met ongezonde voedingsmiddelen bijvoorbeeld is dat drugs direct schadelijk/giftig zijn voor je lichaam en ongezonde voedingsmiddelen eventueel schadelijk kunnen zijn.

Ook moeten veel drugs die niet in tabletvorm beschikbaar zijn toegediend worden. Naast de eerder beschreven gevaren van roken is snuiven ook niet risicoloos. Naast de typische verschijnselen van cocaïne kan snuiven ook zorgen voor een ontstoken neusslijmvlies en tevens problemen in de voorhoofdsholte.
De gevaren van toediening middels naalden zijn o.a. aderontsteking, maar ook ziektes als hepatitis en HIV, indien er onhygiënisch wordt gespoten.

Daarnaast is het zo dat vrijwel alle drugs illegaal zijn en er daartoe geen kwaliteitscontrole op de productie is. Dit zorgt ervoor dat er geregeld giftige stoffen in drugs te vinden zijn die er niet thuis horen. Bij wiet worden bijvoorbeeld veel bestrijdingsmiddelen gebruikt en bij cocaïne vindt men de laatste tijd geregeld Fenacetine(pijnstiller die tot nierschade kan leiden) en Levamisol(ontwormingsmiddel voor dieren) wat kan leiden tot bloedaandoeningen.

Ten vierde zijn veel drugs verslavend, je wordt geestelijk en/of lichamelijk afhankelijk ervan, wat kan leiden tot rare fratsen om toch aan de drugs te komen. Maar ook deze afhankelijkheid kan leiden tot een breed scala aan problemen. Men is het over de werkelijke problemen in de medische wereld nog niet helemaal eens, maar vast staat dat het niet bevorderlijk is voor de lichaam maar ook je geestelijke gesteldheid.

Toegevoegd na 1 uur:
In de eerste alinea bedoel ik niet dat Cocaïne ingenomen wordt middels roken, het was als derde voorbeeld bedoeld inzake de schadelijkheid van drugs.