Kan je langdurig blij worden van drugs?

Ik heb niet zo veel verstand van hersenen dus kom alstublieft niet met te moeilijke uitleg ;)

Als je een drug gebruikt die het deel van je hersenen gebruikt waardoor je blij wordt, dan worden die verbindingen tussen je hersencellen toch sterker en wordt je in principe toch makkelijker blij? Net zoals je piano gaat spelen dat je daar telkens beter in wordt ?

Als ik het helemaal fout heb wil ik het graag horen ;)

groetjes

Toegevoegd na 4 minuten:
En dan bedoel ik wel als de drug is uitgewerkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel eens over je eigen bevindingen? Blijkbaar gebruik je drugs en ervaar naast je druggebruik een verbetering in psyche en zoek je naar een verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er nieuwschierig naar omdat ik laatst wat wou leren over de werking van de hersenen en bedacht me toen ik zag dat de verbindingen tussen je cellen konden verbeteren door veel gebruik dat dat vast wel op 1 of andere manier te stimuleren was , maar zo te zien zijn drugs geen werkende oplossing :p en zelf heb ik alleen maar op korte termijn plezier van drugsgebruik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, wees heel voorzichtig met drugs als xtc en andere dingen. Je hersencellen zijn de enige die zich niet kunnen vernieuwen. Ik spreek uit ervaring...

Antwoorden (5)

Leuke theorie maar in werkelijkheid werkt het precies andersom. Met XTC neemt de hersenfuncties om blij te worden juist af.

Vergelijk het meer met bier, daarvan moet je ook steeds meer drinken om het zelfde resultaat te bereiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Mmmh. Blijkbaar een oud verhaal: http://www.nu.nl/wetenschap/2447254/xtc-heeft-geen-negatieve-invloed-brein.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoek gaat over Cognitieve zaken en niet over depressie of gemoedstoestand. ;-)
Drugs maakt in je lichaam een stofje aan dat jouw adrenaline verhoogt, adrenaline zorgt voor verschillende emoties zoals blijdschap, dus dat is zeker mogelijk ja.
Maar jouw lichaam maakt ook adrenaline aan en wanneer jij regelmatig drugs gebruikt krijg jij te veel adrenaline en om dat te compenseren breekt jouw lichaam de natuurlijke aanmaak van adrenaline af, met als gevolg dat je je altijd down voelt en je alleen vrolijk kan voelen als je drugs in neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de werking van de meeste drug is om de receptoren zoals dopamine en serotonine tijdens het gebruiken langer werkzaam te maken. Vandaar dat mensen zich meestal goed voelen tijdens inname van een drug. Als de drug is uitgewerkt is de hoeveelheid van deze geluksstofjes sterk vermindert. Meestal is na een paar dagen de hoeveelheid van deze geluksstofjes of beloningsstofjes weer aangevuld. Langdurig of veel gebruiken is niet aan te bevelen omdat het lichaam moeite kan hebben om deze hoeveelheid op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ervaringsdeskundige moet ik je melden dat drugs heel rare uitwerkingen kunnen hebben. De XTC van vroeger, daar bleef je je wel een beetje blijer van voelen maar uiteindelijk raakte je "blije stofje" toch op en dan had je goed problemen.

Als je dit vraagt omdat jij niet meer blij kan zijn kunnen de stoffen in je hersenen uit balans zijn. Ga dan naar je huisarts om advies en ga niet zelf rommelen met alle eventuele gevolgen van dien!!!

Ik wens je veel echte blijdschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja je hebt het helemaal fout. Blij zijn is geen herinnering en geen verbinding in je hersenen. Blij zijn wordt je van momenten niet door herinneringen dat komt doordat u brein gestimuleert wordt door die dingen en dan een hormoon afgeeft dat je blij maakt . Drugs stimuleert het afgeven of toch de drusg die je blij maakt zoals xtc van serotonine en dopamine hiervan wordt je blij. En drugs doet da heel erg waardoor er te veel hormoon in u hersenen komt wrdr da ge 100 x blijer wordt als normaal. Maar hierna is het hormoon op de voorraad ervan en da duurd even om trg aan te vullen waardoor ge totaal ni blij bent daarna.