Mijn hond likte mijn mond, is dat slecht voor mijn gezondheid?

Ik was aan het spelen met mijn hond en ik kwam in de buurt van haar kop en toen likte ze perongeluk vol over mn mond heen. Ik heb daarna bijna meteen mijn mond gewassen omdat ik dat nogal goor vind, maar ik vraag me nu af of dit slecht is voor mijn gezondheid, aangezien je op google best veel leest dat hondenspeeksel heel gevaarlijk kan zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

is het goed of juist schadelijk om een lik van je hond te krijgen? Het is een mythe dat een hondentong schoon is en zelfs heilzaam is. Een hondentong bevat wel degelijk bacteriën (gemiddeld ongeveer vijfduizend), en daar kunnen ook ziekteverwekkers tussen zitten. Laat een hond dus nooit aan wondjes likken en geef ook geen kusjes op de mond. Ouderen, jonge kinderen en mensen met een zwakke weerstand kunnen beter maar voorzichtig zijn met hondenlikjes. Maar gelukkig hoeven we niet te overdrijven: bacteriën vind je overal, op je vaatdoekje in de keuken zitten meestal veel meer bacteriën dan op een hondentong. Een vrolijke begroeting van je hond moet dus gewoon kunnen. Wil je liever niet dat je hond je gezicht likt? Straf hem dan niet maar zeg duidelijk 'nee' en laat hem bijvoorbeeld als alternatief aan je hand snuffelen of likken. Hij bedoelt het goed en in hondentaal betekent een begroetende lik: ik vind jou lief!

Bronnen:
https://nl.pawshake.be/blog/waarom-likt-ee...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100