Mag iemand zijn medicijn weigeren?

zou iemand zijn medicijn mogen weigeren volgens de wet?
zijn mensen vrij om zelf te beslissen wat ze mogen doen?
en wat als ze toch iemand iets dwingen zonder besluit?
dit is iemand overkomen die ik ken

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
19.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ja maar alsnog hebben mensen daar lak aan
zij gaan tegen alle regels in
dit is echt verschrikkelijk
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ik ken iemand met adhd die krijgt medicijnen maar hij neemt ze nooit in,
hij is bezig met allerlei dingen, kan niet hier zeggen wat, maar het is
een uiting van adhd lijkt wel. en ik kan helaas niet zeggen hoe zijn situatie
zou zijn als hij de medicijnen gewoon innam. (hij doet rare dingen soms)
maar hij is boven de 40 en hij heeft lak overal aan, zegt dit ook, en
niemand ja het is zo kan je dan dwingen die in te nemen. hij zal wel
zijn eigen redenen hebben hiervoor - meestal nemen mensen ze niet in
wegens bijwerkingen e.d. - slim is het niet. althans, niet altijd

Antwoorden (3)

Ja, je mag medicijnen weigeren. Niemand kan je verplichten iets in te nemen.
jc54
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Zo eenvoudig is het niet. Wie acuut gevaarlijk is voor zichzelf of voor zijn omgeving, kan wel gedwongen worden een medicijn te nemen. Hieraan zijn allerlei wettelijke regels verbonden, maar het is in ieder geval niet zo simpel als jij het stelt!! Kijk maar eens op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geestelijke-gezondheidszorg/gedwongen-opname-en-dwang-in-de-zorg voor meer informatie over dwang in de zorg.
Je mag een medicijn weigeren maar dat is zeer onverstandig.
Er kunnen verschillende redenen zijn een medicijn te weigeren bijvoorbeeld als je geen (of niet langer een) medische behandeling wenst.
Een medicijn wordt gegeven als je iets mankeert. Je kunt stiekem een medicijn niet innemen; de inname zelf is niet te controleren. Wel kan achteraf door een medicus worden geconstateerd dat de medicijn niet is ingenomen. De (mogelijke) medische gevolgen komen voor jouw rekening.
Een vaccin is niet een medicijn: een vaccin wordt gegeven voordat je iets mankeert.
Bron: www.apotheek.nl
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Definitie medicijn vanuit de geneesmiddelenwet:
geneesmiddel: een substantie of een samenstel van substanties die bestemd is om te worden toegediend of aangewend voor dan wel op enigerlei wijze wordt gepresenteerd als zijnde geschikt voor:
1°.het genezen of voorkomen van een ziekte, gebrek, wond of pijn bij de mens,
2°.het stellen van een geneeskundige diagnose bij de mens, of
3°.het herstellen, verbeteren of anderszins wijzigen van fysiologische functies bij de mens door een farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect te bewerkstelligen; Een vaccin wordt in de geneesmiddelenwet zelfs apart genoemd:
immunologisch geneesmiddel: een vaccin, toxine, serum of allergeen; Een vaccin wordt dus als geneesmiddel (in de volksmond medicijn) genoemd.
U heeft het recht (onderdelen van) een behandeling te weigeren, dus ook bepaalde medicatie. In principe mag een behandelaar u alleen met uw toestemming medicatie geven.
Soms kan een behandelaar besluiten om medicatie onder dwang te geven. Bijvoorbeeld bij een noodsituatie. Hiervoor gelden strikte voorwaarden.
https://www.pvp.nl/WVGGZ/Ik-ben-vrijwillig-opgenomen/medicijnen#:~:text=Ja.,medicatie%20onder%20dwang%20te%20geven.

Er mag dus wel dwang opgelegd worden onder bepaalde omstandigheden. Daarover hier meer informatie:
https://www.dwangindezorg.nl/

Verplichte zorg kan vanuit 2 hoeken komen:
1.---------------------------------
WVGGZ:
De Wvggz geldt voor mensen bij wie een psychische stoornis leidt tot gedrag dat ernstig nadeel (gevaar) veroorzaakt voor henzelf of voor anderen.
https://www.dwangindezorg.nl/wvggz
De rechter kan verplichte zorg alleen opleggen als deze zorg:
- de enige manier is om het ernstige nadeel weg te nemen;
- proportioneel is (in verhouding staat tot het op te lossen ernstig nadeel);
- effectief is (resultaat oplevert).

2.---------------------------------
De Wet zorg en dwang regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie).
https://www.dwangindezorg.nl/wzd
Hier ook een aantal voorbeelden van onvrijwillige zorg: https://www.dwangindezorg.nl/wzd/praktijkvoorbeelden/onvrijwillige-zorg

Let er ook op dat een heel aantal dingen vanuit de professionaliteit komt van de zorgverleners. Zij zien ook dingen die je als naaste niet kunt of wilt zien. Daarbij zal een zorgverlener niet zomaar dingen doen omdat ze het "leuk" vinden. Neemt niet weg dat een zorgverlener gewoon menselijk is en ook fouten kan maken.
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
(De Wvggz geldt voor mensen bij wie een psychische stoornis leidt tot gedrag dat ernstig nadeel (gevaar) veroorzaakt voor henzelf of voor anderen.)
nou iemand die ik ken dwingen ze medicatie omdat zij bang zijn voor een bepaalde terugval van problemen maar dit is een goede recht?
Thecis
3 jaar geleden
@Vincent2100
Dit is heel moeilijk te bepalen. Ik ken de casus niet (ik ken het dossier niet). Ik weet niet wat er van tevoren gebeurd is, wat de overwegingen / omstandigheden zijn. Dit zijn algemene richtlijnen waardoor je wellicht iets kan. Maar het is onmogelijk zonder dossier goed te bepalen of iets wel of niet juridisch goed gedaan is. Ook bij de terugval die mogelijk naar voren komt, er zijn situaties waarbij je de overweging kan maken dat een gedwongen behandeling kan plaatsvinden. Maar nogmaals, daar is meer informatie voor nodig. Elke zaak, elke keer dat dat gedaan wordt, moet individueel bepaald worden. Dat is wat het moeilijk maakt voor een zorgprofessional, maar onmogelijk voor ons om goed te bepalen.