Moet ik nu stoppen met de pil en ben ik dan nog steeds beschermd tegen zwangerschap?

Ik heb nu al 2 maanden de pil doorgeslikt en nu na de tweede maand ben ik ongesteld geworden. Ik was bezig met doorslikken voor de derde maand dus ik ben tijdens het slikken van de pil ongesteld geworden. Ik ben nu al voor de 7de dag ongesteld en slik nu nog steeds de pil. Ben ik dan nog beschermd tegen zwangerschap en moet ik stoppen met de pil slikken en als ik nu een stopweek inlas ben ik dan nog beschermd tegen zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De ongesteld die je krijgt als je een stopweek hebt bij pilgebruik is niet hetzelfde als wanneer je niet de pil slikt.

Zonder de pil te slikken is het een teken van niet-innesteling en dus; 'niet zwanger'. Wanneer je de pil slikt, heb je geen ovulatie meer en kan dus sowieso niet zwanger raken. het is dus vrij normaal dat de ongesteldheid anders voelt/ ruilt/ lengte heeft als je normaal gewend zou zijn. dit wil niets zeggen over de bescherming tegen zwangerschap.

In het algemeen kan je wel zeggen; 7 dagen bloeden = niet zwanger.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan 3-4 dagen stoppen met de pil en daarna weer doorgaan met slikken en bent gewoon continu beschermd tegen zwangerschappen.

Als je 3 maanden lang de pil doorslikt ben je uiteraard beschermd tegen zwanger worden. Toch kun je doorbraakbloedingen krijgen. Je kunt in zo'n geval een stopweek van 3-4 dagen (maximaal 7 dagen) inlassen. Je kunt hierna gewoon de pil weer blijven doorslikken totdat je weer doorbraakbloeding krijgt. Je bent bloeding of geen bloeding gewoon beschermd tegen zwangerschappen.

Je hoeft maar 2x per jaar een stop4daagse te nemen. De meeste vrouwen stoppen iets vaker omdat ze anders last hebben van spotting (onregelmatig bloedverlies).

Stop nooit langer dan 7 dagen, want dan is de pil minder betrouwbaar.