Wat kan ik doen tegen een regelmatige bloedneus?

Hallo, heb de laatste paar dagen vaak een bloedneus, meerdere per dag. Gister bijv. 3 en zojuist vandaag ook weer eentje. Wat moet ik doen en wat betekend dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Slik je medicijnen of enige medicatie? Had namelijk zelf ook veel bloedneuzen door bepaalde pillen

Antwoorden (2)

Hoi!! De oorzaak van een bloedneus is bijna altijd onschuldig. Het slijmvlies dat de binnenkant van de neus bekleedt, is dun en behoorlijk teer. Door het slijmvlies lopen veel bloedvaatjes. Als zo’n bloedvaatje stuk gaat, kan dat een bloedneus veroorzaken. Het slijmvlies wordt echter extra kwetsbaar als de lucht erg droog is of als je verkouden bent. ’s Winters, als er veel mensen verkouden zijn, komen neusbloedingen dan ook vaker voor; de verkoudheden veroorzaken eveneens uitdroging en ontsteking van het neusslijmvlies. Ook bloedverdunnende medicijnen kunnen een rol spelen, want die maken dat het bloed minder snel stolt. Een kapot bloedvaatje bloedt dan langer door dan normaal. Wat mij betreft hoef je je geen zorgen te maken, maar als je dat betwijfelt kun je voor alle zekerheid even langs de huisarts gaan. Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als u regelmatig een bloedneus hebt, is het belangrijk dat u dat niet bagatelliseert en niet denkt dat er ‘niks aan de hand’ is. Vooral als u bloedverdunners slikt, moet de arts zo snel mogelijk gewaarschuwd worden. Ga naar de dokter en vertel dat u best vaak een neusbloeding hebt. Probeer uit te leggen waar het in de neus bloedt, wanneer u het krijgt en hoelang, hoe vaak, en op welke manier u het bloeden stelpt. De huisarts is de aangewezen persoon om u verder te helpen en eventueel door te sturen naar een KNO-arts – of een andere specialist – voor verder onderzoek.
fremar