bestaan hier in nederland nog kernkraftwerken?

heb een beetje wat over tsjernobyl en jpn gelezen en gekeekenen wil weeten of noch welkezijn en ls ja waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland zijn twee kerncentrales gebouwd, in Dodewaard (gesloten in 1997) en in Borssele. De laatste is nog in werking en is goed voor 3,9 procent van de Nederlandse productie van stroom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dodewaard: Zowel de bijgebouwen als de ventilatieschacht zijn in de jaren na sluiting afgebroken. Op 9 april 2003 is de laatste splijtstof uit de centrale afgevoerd en op 1 juli 2005 is de 40-jarige wachttijd ingegaan. Het complex wordt gedurende deze periode bewaakt door een beveiligingsbedrijf. De definitieve ontmanteling is gepland vanaf 2045. In 2010 is er twijfel ontstaan of het bedrag dat gereserveerd is voor de sloop wel voldoende is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok dus niet hier in de buurt ik woon in overijssel ... j in duitsland is er ook eentje in Lingen t is net 90 KM van mijn thuis af. ik ben echt bang dat er zoiets een keer ontploft en er zo een ramp is net als in tsjernobyl

Andere antwoorden (2)

In Borssele wordt nog echt energie opgewekt met de kerncentrale.
Er zijn in Nederland verder nog enkele onderzoeksreactoren: in Petten en in Delft. Op onderstaande pagina van de overheid vind je alle informatie.

Vlak over de grens, in het Belgische Doel, staat ook een flinke kerncentrale.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Los van de kerncentrales van Borssele en Dodewaard zijn er twee onderzoeksreactoren. Een in Petten, daar worden medische isotopen geproduceerd voor de bestraling van kankerpatiënten; en een in de TU Delft, de Hoger Onderwijs reactor.