Heeft vitamine D iets met je lengte te maken?

Mijn zusje van 13 is sinds haar 11de niet gegroeid. Ze zou volgens de schooldokter 1.71m worden, maar ze is nu 1,62m en niet langer geworden. Ze heeft volgens huisarts vitamine D tekort. Volgens mij wel 2 jaar. Ik vraag me af of als je vitamine D tekort hebt, dat je niet gaat groeien? Ze maakt zich erg zorgen erover

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat is er aan te doen? wat moet ze doen om weer te kunne groeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk anders de link eens in mijn antwoord, die ik 8 minuten voor je toevoeging gaf ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zusje is 13.. Ze zou zo in een groeispurt terecht kunnen komen waardoor ze opeens flink groeit in een korte termijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je bedoelt dat ze geen zorgen hoeft te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zorgen maken, dat helpt niet, vit D misschien wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet de huisarts toch veel beter te vertellen?!? Als hij of zij controleert dat er een tekort is aan vitamine D, dan mag je hopen dat er door de huisarts ook een verdere verklaring wordt gegeven, en uitgelegd wordt hoe dit opgelost kan worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee heeft hij volgens mij niet gezegt, daarom dacht mijn zusje dat het misschien niet door vitamine D kwam. Maar het komt nog goed =)

Antwoorden (3)

Ja, een tekort aan vitamine D lijdt tot zwakkere botten, en heeft ook invloed op de groei. Zonlicht werkt om het te verhelpen, en als de huisarts dit concludeert, mag ik hopen dat hij/zij ook wel meer tips heeft gegeven voor dit specifieke geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan inderdaad door het tekort aan vitamine D komen.

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam te kunnen opnemen en daarom belangrijk voor de groei en het handhaven van stevige botten en tanden.

Geneesmiddelen die je zelf bij de apotheek kunt krijgen, zijn:

Colecalciferol Drank FNA (vit. D3)
Colecalciferol Drank/Tabletten (vit. D3)
Colecalciferol/Retinol/Natriumfluoride
Devaron®
Vitamine D Druppels FNA

Ook bij de drogist kun je tabletten krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht.
Bekijk 2e bron om te zien in welk voedsel vitamine D zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze heeft druppels gekregen van huisarts. Maar ze wilt dat ze weer een normale lengte krijgt. Gaat dat lukken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Elke dag met weinig kleding de zon in, maar dan wel zonder zonnebrand anders schiet het niet op en natuurlijk niet als de zon super vel is dan in de schaduw gaan, want indirect zonlicht telt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze die druppels gebruikt, komt het helemaal goed hoor. Echt resultaat (minder vermoeid zijn etc.) kun je merken na een paar maanden, tot zelfs een half jaar. Maar de kans dat ze nog gaat groeien, is er zéker nog, ze is nog jong.
Ik zou aan de huisarts vragen hoe het komt dat ze niet voldoende vitamine d opneemt. Als je gevarieerd eet en regelmatig in het daglicht bent, zou je gewoon voldoende op moeten kunnen nemen. Dus mogelijk een andere oorzaak voor het tekort. Dan helpt het ook niet dat je extra vitamine d neemt, want je lichaam neemt het niet op.
Helaas ga je niet meteen groeien als je wel weer vitamine d opneemt. Botten zijn broos en ingezakt door het tekort.
Dat kan herstellen, maar duurt lang. Een groeiachterstand kan maar moeizaam opgeheven worden. Het kan wel dat je zus nog wat doorgroeit, maar het verschil haalt ze waarschijnlijk niet meer in.