Blijft het of word je zieker als je niks doet?

Als je blaasontsteking hebt, maar je doet er niks aan, blijf je hem dan houden of zal de infectie zich in de loop der tijd uitbreiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (9)

Naar de dokter! Wordt erger en breidt uit (blaasontsteking dan urineweginfectie dan nierbekkenontsteking).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blaasontsteking kan zich ontwikkelen tot een nierbekkenontsteking als je er niks aan doet. (hoeft niet).
Je moet je urine even bij de huisarts laten nakijken en een antibioticum innemen.
Er schijnt wel een werkend huismiddeltje te zijn tegen een beginnende blaasontsteking, maar dat weten anderen misschien. Toch maar naar de dokter!! Geen risico lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts zegt dat een blaasonsteking in principe vanzelf overgaat. Vaak merk je niet eens dat je hem hebt. Dit heb ik tijdens mijn zwangerschappen ervaren, aangezien ze dan je urine controleren.
Mocht je veel last hebben en het houdt langer dan een week aan: Naar de dokter.
Bij koorts: ALTIJD naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verwaarloosde blaasontsteking kan leiden tot nierbekkenontsteking (die eveneens verwaarloosd kan zijn en dan wordt het menens..ik spreek uit ervaring)
Ook kan de ontsteking bij verwaarlozing, chronisch worden. Dit gebeurt nogal eens (volgens mijn huisarts) bij mensen waar de ontsteking geen plaspijn geeft.
Het beste is : met wat ochtendurine naar de dokter, diagnose laten stellen; (een kuurtje halen (en afmaken)zodra je de eerste verschijnselen hebt. Pijn bij het plassen ; veel vaker dan normaal plassen en kleine beetjes, verhoging/ koorts .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat te doen

Een blaasontsteking is een onsteking van het slijmvlies van de blaas door bacteriën. Vaak gaat het om bacteriën die in de darm leven en via de plasbuis in de blaas terechtkomen. Daar veroorzaken ze dan een ontsteking. Omdat hun plasbuis korter is krijgen vrouwen makkelijker een blaasontsteking dan mannen. Tijdens het vrijen kunnen bacteriën in de plasbuis komen. Daarom krijgen vrouwen soms een blaasontsteking na het vrijen. Hoe kunt u een blaasontsteking herkennen? U moet vaker plassen, maar per keer plast u minder. Het plassen is pijnlijk of branderig. De urine kan troebel zijn, of er kan bloed inzitten. U kunt ook pijn hebben in de onderbuik. Een blaasontsteking geeft geen koorts. Wat kunt u zelf doen bij een blaasontsteking? - Zorg dat u veel drinkt. - Stel het plassen niet uit. - Plas de blaas helemaal leeg, vooral na het vrijen. - Warm ondergoed of vitamine C helpt niet tegen een blaasontsteking. Welke geneesmiddelen kunnen worden gebruikt bij urineweginfectie? Antibacteriële middelen werken tegen infecties veroorzaakt door bacteriën, zoals urineweginfecties. Het is van belang dat de kuur geheel wordt afmaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ´gewone´ blaasontsteking zal inderdaad meestal vanzelf over gaan als je voldoende en met name voldoende zuur drinkt (sinaasappelsap, cranberrysap zijn goede keuze). Antibiotica is lang niet altijd nodig, en daar mogen we sowieso wel wat zuiniger mee omgaan.

Is het echter na een week nog niet over, dan moet je wel aan de medicijnen (en dus naar de huisarts), omdat de ontsteking anders kan doortrekken naar de nieren, en daar ben je niet blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echte blaasontsteking gaat niet zomaar weg,die moet echt behandeld worden.
Bij niet behandelen kan het uiteindelijk een nierbekkenontsteking worden en als die niet tijdig behandeld wordt kan het heel vervelend worden.
Preventief is het goed veel te drinken(water), altijd op tijd naar de toilet te gaan, proberen te plassen na het vrijen, bij gevoeligheid voor een blaasontsteking kan het goed zijn een Craberry preparaat te gebruiken, dit ondersteunt een gezond milieu in de blaas.
Ik ben al jaren onder behandeling voor blaasontstekingen en zou er een boek over kunnen schrijven, als je er nog nooit last van hebt gehad heb je geen idee hoe ontzettend beroerd je er van kunt zijn en het is niet slim het te negeren of er laconiek over te doen.
Binnen mijn ervaring moet je er dus wel degelijk iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij blaasontsteking absoluut naar de dokter om de urine te laten controleren op bacteriën want kan ook een blaasontsteking zijn zonder bacteriën, de zogenaamde intersistiële cystitis waarop antibiotica geen vat hebben. geeft identiek dezelfde symptomen maar verreist een heel andere aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het verstandig om naar de dokter te gaan. Ik zag al een goed advies met vitamine C 'overdosis' proberen ergens hierboven staan. Je kunt het in iedergeval proberen.

Lukt dit niet; skip de cranberry spullen maar, meteen naar de dokter.

Want het probleem met cranberry is dat ze het probleem 'verhullen' en misschien tijdelijk oplossen.
Met zo'n antibiotica kuurtje ben je er tenminste echt vanaf!

Dus; hallooooo dokter.
Dááág ontsteking!