hoe kan het dat haar dat groeit een maximale lengte heeft en niet verder meer groeit op geven moment?

hoofdhaar, baardhaar, wenkbrauwen etc etc

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dat heeft te maken met de HAARCYCLUS.
Onder de haarcyclus verstaat men het proces van de productie, groei en uitval van het haar. Deze cyclus bestaat uit drie fasen:
1 .Anagene fase: In deze fase groeit er een nieuwe haarwortel, waarmee de productie van een nieuwe haar is begonnen. De anagene fase, ook wel groeifase genoemd, duurt twee tot zes jaar en hangt af van genetisch bepaalde factoren. Ongeveer 85-90% van de haren bevindt zich in de anagene fase, wat (logischerwijze) betekent dat er altijd haar op het lichaam aanwezig is.
2. Catagene fase: In deze 2 tot 3 weken durende overgangsfase neemt de groei van het haar af en bereidt het zich voor om uit te vallen. Ongeveer 1-3% van alle haren bevindt zich in deze fase.
3. Telogene fase: In de telogene fase of rustfase vindt nauwelijks activiteit plaats en komt het haar zodanig los te zitten dat het uit kan vallen. Na de uitval kunnen nog tien tot twaalf haren uit dezelfde wortel groeien. Ongeveer 13% van de haren bevindt zich in deze rustfase.
De haarcyclus is heel persoonlijk. Bij roodharigen is de haarcyclus het kortst.
De Noor Hans Langseth is de recordhouder van de langste bekende baard ooit. Zijn baard had een lengte van 5,33 meter. Sinds zijn dood in 1927 is zijn baard te bewonderen in het Amerikaanse Smithsonian Institution. De langste vrouwelijke baard is die van Vivian Wheeler uit Illinois. Haar baard is zo’n 28 centimeter lang, terwijl baardgroei bij vrouwen toch vrij zeldzaam is.
De Chinese Xie Qiuping, volgens het Guinness Book of Records, in 2004 het langste hoofdhaar: 5,627 meter. Zij liet haar haar sinds 1973 groeien, ze was toen dertien.
De haarcyclus wordt aangestuurd door de hormonen. Daarom is de ene man eerder kaal dan de andere en hebben ook vrouwen heel vaak last van overmatige haargroei of worden ook zij kaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De maximale haarlengte is voor ieder individu anders. Dat ligt vast in je genen.

Iedereen een vaste haarcyclus, waarin de actieve groeifase voor je bepaalt hoe lang je haar uiteindelijk wordt. Die fase duurt ongeveer 2 tot 6 jaar en wordt op twee manieren door genen bepaalt.

CTNNB1 - hierdoor komt een haarzakje uit een sluimerfase en begint een haar te vormen.
SHH - dit gen houdt de groeifase continu.
DLX3 en FGF10 - deze genen zorgen ervoor dat het haar stopt met groeien en de haar uiteindelijk uit zal vallen.

In uitzonderlijke gevallen heeft iemand gemuteerde genen en kan het voorkomen dat het haar verder doorgroeit dan gebruikelijk.
Toegevoegd op 27 augustus 2020 11:08: bron